The Hope Probe berlepas dari Pusat Angkasa Tanegashima Jepun pada 1:58 pagi (kira-kira jam 5.59 waktu Malaysia). foto Reuters

DUBAI – Emiriah Arab Bersatu hari ini melancarkan misi pertamanya ke Marikh untuk mengembangkan kemampuan saintifik dan teknologinya.

The Hope Probe berlepas dari Pusat Angkasa Tanegashima Jepun pada jam 1.58 pagi tadi untuk perjalanan tujuh bulan ke planet merah, mana ia akan orbit dan menghantar kembali data mengenai atmosfera.

Ia merupakan misi pertama negara Arab ke Marikh, yang pada awalnya dijadualkan dilancarkan pada 14 Julai, tetapi ditunda dua kali kerana cuaca buruk.

Hanya lebih dari satu jam selepas pelancaran, penyelidikan menggunakan panel suria untuk menggerakkan sistemnya dan mewujudkan komunikasi radio dengan misi di bumi.

Terdapat lapan misi aktif yang meneroka Marikh; ada yang mengorbit planet ini dan ada yang mendarat di permukaannya.

China dan Amerika Syarikat masing-masing merancang untuk menghantar satu lagi tahun ini.

Emirates Mars Mission menelan belanja AS$ 200 juta, menurut Menteri Sains, Sarah Amiri.

Ini bertujuan untuk memberi gambaran lengkap mengenai planet Marikh untuk pertama kalinya, mempelajari perubahan harian dan bermusim.

UAE pertama kali mengumumkan rancangan untuk misi itu pada tahun 2014 dan melancarkan Program Angkasa Negara pada tahun 2017 bagi mengembangkan kepakaran tempatan.
Penduduknya berjumlah 9.4 juta, yang kebanyakannya adalah pekerja asing, tidak mempunyai asas saintifik dan perindustrian dari negara-negara angkasa besar.

Ia mempunyai rancangan besar untuk penempatan Mars pada tahun 2117.

Hazza al-Mansouri menjadi angkasawan pertama di angkasa September lalu ketika terbang ke Stesen Angkasa Antarabangsa.

Untuk membina dan membangun Hope Probe, Pusat Angkasa Mohammed Bin Rashid (MBRSC) bekerjasama dengan institusi pendidikan Amerika Syarikat.

Pusat angkasa MBRSC di Dubai akan mengawasi kapal angkasa selama 494 juta km perjalanannya dengan kecepatan rata-rata 121, 000 kilometer setiap jam. – MalaysiaGazette