Keadaan di lokasi pesawat Ukraine terhempas d Tehran yang mengorbankan 176 orang penumpang pada 8 Januari 2020. foto Agensi

PARIS – Pasukan penyiasat yang memeriksa kotak hitam dari pesawat Ukraine Airlines yang ditembak jatuh oleh Iran secara tidak sengaja akan mula menganalisis data suara dan penerbangan yang dipulihkan pada hari Selasa, kata, BEA iaitu biro penyiasatan kemalangan.

Iran sebelum ini mendakwa pesawta Boeing 737 Ukraine International Airlines ditembak pada 8 Januari setelah tersilap ia adalah peluru berpandu.

Kejadian itu berlaku di tengah-tengah ketegangan dengan Amerika Syarikat.

Tragedi itu menyebabkan semua 176 orang dalam kapal pesawat itu terkorban termasuk 57 orang warga Kanada.

BEA menerusi Twitter berkata, kedua-dua data perakam suara dan data penerbangan telah berjaya dimuat turun.

Ia tidak menguraikan kandungan perakam suara, yang merakam komunikasi lisan juruterbang dan suara kokpit lain.

Pendedahan maklumat lebih lanjut adalah urusan pihak berkuasa Iran yang mengetuai siasatan, kata jurucakap BEA.

Iran bersetuju pada bulan Jun untuk menghantar perakam kepada BEA untuk dianalisis, mengakhiri perbalahan panjang dengan Kanada, Ukraine dan Perancis.

Menteri Luar Negeri Kanada, Francois-Philippe Champagne menyatakan keraguan terhadap laporan sementara oleh Organisasi Penerbangan Awam Iran yang menyalahkan penyelarasan sistem radar dan kurangnya komunikasi antara pengendali pertahanan udara dan komandannya. bahkan kejadian pesawat terhempas.

“Saya tidak memberikan banyak kredibiliti dalam laporan itu. Ini bukan hanya hasil kesilapan manusia – saya rasa itu akan menjadi penyederhanaan yang berlebihan dari apa yang sebenarnya berlaku.

“Kita perlu memahami siapa orang yang bertanggung jawab, siapa yang memberikan perintah itu, bagaimana ruang udara masih terbuka, bagaimana peluru berpandu ini dilepaskan,” katanya.

Pesawat itu ditembak beberapa jam selepas Iran membedil penempatan pangkalan tentera Amerika Syarikat di Iraq.

Tindakan ketenteraan itu dilakukan sebagai tindak balas terhadap Amerika Syarikat yang membunuh komandan tertinggi Iran, Qassem Soleimani di Baghdad. – MalaysiaGazette