Heiko Maas.foto Agensi

BERLIN – Jerman menolak cadangan Presiden Donald Trump untuk mengundang Presiden Rusia Vladimir Putin kembali ke dalam Kumpulan Tujuh (G7) ekonomi paling maju, kata Menteri Luar Jerman, Heiko Maas.

Trump meningkatkan prospek bulan lalu untuk memperluas G7 dengan memasukkan kembali Rusia, yang telah diusir pada tahun 2014 berikutan hubungan wilayah Crimea di Ukraine.

Tetapi Maas memberitahu Rheinische Post, beliau tidak melihat peluang untuk membiarkan Rusia kembali kepada G7 selagi tidak ada kemajuan dalam menyelesaikan konflik di Crimea dan juga di timur Ukraine.

Rusia sendiri dapat memberikan sumbangan terbesar untuk menjadi sebahagian daripada format G7 sekali lagi dengan menyumbang kepada penyelesaian damai dalam konflik Ukraine, kata Maas.

Rusia masih merupakan sebahagian daripada G20, kumpulan yang lebih luas termasuk ekonomi pasaran baru muncul.

“G7 dan G20 adalah dua format yang diselaraskan dengan wajar. Kami tidak lagi memerlukan G11 atau G12, ”kata Maas merujuk kepada cadangan Trump untuk mengundang bukan sahaja Rusia, tetapi negara-negara lain ke pertemuan G7.

Maas menyifatkan hubungan dengan Rusia sebagai “sukar sekarang” dalam banyak bidang.

“Tetapi kami juga tahu bahawa kami memerlukan Rusia untuk menyelesaikan konflik seperti di Syria, Libya dan Ukraine. Ia tidak akan berjaya dengan melawan Rusia, tetapi hanya dengan Rusia,” katanya.

Jerman, yang mengambil alih jawatan presiden EU selama enam bulan secara bergilir pada 1 Julai lalu telah mengambil peranan sebagai orang tengah dalam konflik di Libya dan juga di Ukraine.

”Tetapi Rusia juga harus memberikan sumbangannya, yang mana bantuannya sangat perlahan di Ukraine,” kata Maas. – MalaysiaGazette