Isak Hansen-Aaroen.

LONDON – Manchester United telah berjaya mendapatkan remaja berbakat, Isak Hansen-Aaroen yang berusia 16 tahun dari kelab liga divisyen 1 Norway, Tromso IL, lapor kelab itu.

Perkembangan Hansen-Aaroen telah pun dipantau oleh United sejak tahun lalu. dan perlu menunggu sehingga usianya genap 16 tahun pada bulan ini untuk mengikat kontrak dengan Liga Perdana Inggeris itu.

Beraksi di posisi penyerang, dia membuat penampilanb bersama skuad utama ketika berusia 15 tahun dan 319 hari untuk menjadi pemain paling muda untuk beraksi bersama Tromso pada bulan lepas.

Tromso mengesahkan perpindahan tersebut di akaun Instagram mereka dan mengucapkan selamat maju jaya kepada pemain tersebut yang akan melalui fasa baharu dalam kariernya.

Hansen-Aaoren sebelum ini pernah menjalani sesi percubaan dengan Liverpool dan Everton, etapi dia akhirnya terpilih untuk menyertai akademi Manchester United bagi meneruskan pembangunan bakatnya.

Kejayaan mendapatkan pemain muda Norway tersebut mungkin sedikit sebanyak dapat mengubati kegagalan Solskjaer mendapatkan bekas ‘anak didiknya’, Erling Haaland yang berhijrah ke Borussia Dortmund pada Januari lalu.

Sebelum ini United telah pun mengumumkan ketibaan kumpulan pertama pemain muda skuad bawah 18 tahun (B-18) untuk musim depan dengan terdapatnya beberapa nama baharu seperti Loga Pye, Joe Hugill dari Sunderland serta Radek Vitek dari kelab Republick Czech, Sigma Olomouc.