Tentera India dan China bertempur tanpa senjata di Lembah Galwan pada 20 Jun lalu. Insiden itu menyebabkan 20 askar India terkorban. foto Agensi

NEW DELHI – India dan China bersetuju untuk berusaha mengurangkan ketegangan di sepanjang sempadan susulan pertemuan menteri pertahanan kedua-dua negara.

Kedua-dua pihak mengerahkan pasukan tambahan di sepanjang sempadan yang melintasi Himalaya barat setelah berlaku pertempuran pada bulan Jun, yang menyaksikan tentera India terbunuh dalam pertempuran tanpa senjata.

China setakat ini belum mendedahkan angka korban membabitkan askarnya.

Dalam hubungan politik tahap tertinggi antara India dan China sejak ketegangan pertama kali berlaku di sempadan pada bulan Mei, Menteri Pertahanan India, Rajnath Singh dan Jeneral Wei Fenghe China bertemu pada lewat hari Jumaat lalu semasa acara Pertubuhan Kerjasama Shanghai di Moscow.

Kedua-dua negara sepakat bahawa “tidak ada pihak yang harus mengambil tindakan lebih lanjut yang dapat menyulitkan keadaan atau memperbesar masalah di wilayah sempadan,” kata kementerian pertahanan India dalam satu kenyataan.

Sementara itu, Wei menyatakan kedua-dua pihak harus mempromosikan keamanan dan kestabilan dan berusaha untuk meredakan ketegangan semasa, kata Kementerian Pertahanan China dalam laporan berita mengenai pertemuan yang disiarkan di laman webnya.

Beliau bagaimanapun menyifatkan ketegangan baru-baru ini berpunca “sepenuhnya oleh ndia” dan menambah China bertekad untuk menjaga kedaulatan dan wilayahnya.

Malah China meminta India untuk memperkukuhkan penguasaan kekuatan barisan hadapannya, menahan diri daripada melakukan tindakan provokatif dan “menahan diri daripada sengaja tidak menipu dan menyebarkan maklumat negatif”. – MalaysiaGazette