Gambar hiasan

SINGAPURA – Jumlah penduduk Singapura telah menurun untuk pertama kalinya dalam tempoh 17 tahun kerana kejatuhan ekonomi akibat wabak koronavirus menyaksikan warga asing kurang bekerja di negara itu.

Jumlah penduduk negara Asia Tenggara itu turun 0.3% kepada 5.69 juta pada bulan Jun dari tahun lalu sebahagian besarnya disebabkan oleh pengurangan pekerjaan asing di sektor perkhidmatan, menurut laporan penduduk tahunan Singapura.

Jumlah penduduk, yang merangkumi warga negara, penduduk tetap, pekerja asing dan pelajar, kali terakhir turun pada tahun 2003 kepada 4.11 juta berbanding 4.18 juta tahun sebelumnya.

Penduduk bukan pemastautin adalah 1.64 juta pada bulan Jun 2020, penurunan 2.1% dari Jun 2019 dan terendah sejak 2015.

Mengikut jenis visa, pemegang permit kerja menyaksikan penurunan terbesar.

“Trend ini sebahagian besarnya disebabkan oleh cabaran berkaitan Covid-19, yang disebabkan oleh permintaan dan sekatan perjalanan,” menurut laporan itu.

Pekerja asing menjadi isu pilihan raya tahun ini, dengan beberapa calon pembangkang berkempen mendakwa pekerjaan penduduk tempatan telah dirampas oleh warga asing.

Sejak beberapa minggu kebelakangan ini negara itu mempromosikan pengambilan pekerja dalam kalangan warganya dan telah memperketat kerangka kerja pengeluaran pas pekerjaan untuk orang asing.

Dalam pada itu, jumlah warganegara Singapura yang berumur sekurang-kurangnya 65 tahun telah meningkat kepada 16.8% daripada 10.1% pada tahun 2010.

Kerajaan mengunjurkan kumpulan ini akan menyumbang hampir satu per empat populasi warga negara pada tahun 2030. – MalaysiaGazette