Kemudahan nuklear bawah tanah yang terletak di Natanz. foto Agensi

VIENNA – – Iran merancang untuk memasang beratus-ratus sentrifugal pengayaan uranium yang lebih maju di sebuah kilang bawah tanah yang melanggar perjanjiannya dengan kuasa-kuasa besar, laporan pengawas nuklear Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Langkah ini akan meningkatkan tekanan kepada Joe Biden, Presiden Amerika Syarikat yang baharu dipilih.

Laporan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa yang diperoleh Reuters menyatakan, Iran merancang untuk memasang tiga lagi kelompok sentrifugal IR-2m canggih di kilang bawah tanah di Natanz, yang nampaknya dibina untuk menahan pengeboman udara.

Perjanjian nuklear Iran dengan kuasa-kuasa besar mengatakan Teheran hanya boleh menggunakan sentrifugal generasi pertama IR-1, yang kurang efisien, di kilang bawah tanah dan satu-satunya mesin yang boleh digunakan Iran untuk mengumpulkan uranium yang diperkayakan.

Iran baru-baru ini memindahkan satu 174 mesin IR-2m di bawah tanah di Natanz dan memperkayakannya.

Ia sudah merancang untuk memasang dua lagi sentrifugal model canggih yang lain di sana, selain 5,060 mesin IR-1 yang telah bertahun-tahun diperkayakan di kilang yang dibina bagi lebih daripada 50,000.

“Dalam surat bertarikh 2 Disember 2020, Iran memaklumkan kepada Reuters bahawa pengendali Fuel Enrichment Plant (FEP) di Natanz ‘bermaksud untuk memulakan pemasangan tiga kluster mesin sentrifugal IR-2m’ di FEP,” menurut laporan IAEA kepada negara-negara anggota.

Iran didakwa telah melanggar banyak sekatan utama perjanjian itu terhadap aktiviti nuklearnya sebagai tindak balas terhadap penarikan balik perjanjian 2015 yang dibuat oleh Presiden Donald Trump dan melaksanakan semula sekatan ekonomi Tehran.

Namun Tehran menegaskan pelanggarannya itu dapat dibatalkan dengan cepat sekiranya Washington mengembalikan semula perjanjian berkenaan.

Biden, yang akan mengambil alih jawatan pada 20 Januari, telah mengatakan akan membawa Amerika Syarikat kembali ke perjanjian itu jika Iran kembali mematuhi sepenuhnya larangan nuklearnya.

Laporan suku tahunan terakhir IAEA mengenai Iran bulan lalu menunjukkan Teheran telah menyimpan 12 kali uranium diperkaya sebanyak 202.8 kg yang dibenarkan untuk dimiliki di bawah perjanjian itu, lebih dari 2.4 tan.

Lebihan itu adalah lebihan lapan tan yang dimilikinya sebelum perjanjian 2015, dan ia belum memperkayakan uranium hingga ketulenan lebih dari 4.5% sejak itu.

Ia mencapai 20% sebelum 2015, hampir dengan 90% kelas senjata uranium.

Agensi perisik AS dan IAEA percaya Iran mempunyai program senjata nuklear terselindung dan terhenti pada tahun 2003 – semasa pembinaan rahsia Natanz didedahkan oleh kumpulan pembangkang yang berada dalam buangan. – MalaysiaGazette