Segelintir pelajar yang tamat waktu persekolahan dilihat tidak mematuhi penjarakan sosial di luar kawasan sekolah ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di dua buah sekolah sekitar Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 26 JUN 2020.

KUALA LUMPUR – Kerajaan diminta mencari jalan yang sesuai sekarang sebelum membenarkan pelajar-pelajar yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bersekolah semula pada 20 Januari ini.

Langkah awal itu perlu kata Datuk Seri Ahmad Masalan bagi mengelakkan wujudnya kluster baharu dalam kalangan mereka.

”Ada 2440 sekolah menengah di #Malaysia. Jika yang ambil #SPM 2020 & 2021 dibenar ke sekolah, adakah ianya bakal jadi klaster #Covid19 yang baru?,” kata Setiausaha Agung UMNO itu dalam hantaran di Facebook.

Kebimbangan sama turut dizahirkan dengan keputusan Kementerian Pengajian Tinggi yang membenarkan institut pengajian tinggi bermula pada 1 Mac ini.

”Jika #IPT dibenar beroperasi mulai 1 Mac 2021, mungkin ada klaster IPT pula. Ratusan IPTA & IPTS ada di #Malaysia,” ujarnya.

Tegas Ahmad, kerajaan mesti mencari kaedah yang sesuai untuk pembelajaran diteruskan tanpa membahayakan penuntut-penuntut terlibat.

Oleh itu, katanya, vaksin Covid-19 perlu disegerakan, bukan pada hujung bulan Februari atau Mac. – MalaysiaGazette