Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Kampung Orang Asli Batu 6, Jalan Pahang, Batang Padang, Perak akan dilaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) mulai esok.

Ini berikutan laporan positif Covid-19 di lokaliti itu termasuk kontak rapat yang sedang dikuarantin ketika ini agak tinggi.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, sejak 14 Januari lalu, Kementerian Kesihatan (KKM) telah melakukan ujian saringan ke atas penduduk yang bergejala serta saringan kontak rapat.

Ismail Sabri Yaakob

Katanya, sehingga 18 Januari lalu, sebanyak 12 kes positif telah direkodkan di lokaliti berkenaan, selain seramai 87 kontak rapat sedang dikuarantin.

“Atas nasihat dan penilaian risiko oleh KKM, sidang khas hari ini bersetuju untuk melaksanakan PKPD di lokaliti ini bermula 21 Januari hingga 3 Februari ini.

“Pelaksanaan PKPD ini bertujuan untuk mengawal pergerakan penduduk dan memudahkan KKM melaksanakan saringan bersasar di lokaliti ini yang melibatkan seramai 494 penduduk,” katanya dalam kenyataan kepada media, hari ini.

Mengenai saringan wajib pekerja warga asing, beliau menyatakan, kerajaan telah mengarahkan semua mereka khususnya di enam negeri menjalani ujian saringan Covid-19 dan kos ujian saringan ditanggung oleh majikan masing- masing.

Negeri itu ialah Selangor, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Sabah, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Labuan.

“Sehingga semalam, Kementerian Sumber Manusia memaklumkan seramai 178,370 pekerja warga asing telah menjalani ujian saringan Covid-19 yang melibatkan 6,677 majikan.

“Daripada jumlah itu, sebanyak 3,520 telah disahkan positif Covid-19, manakala 174,850 lagi negatif,” katanya.

Sehingga kini katanya, sebanyak 840 klinik telah terlibat dengan program saringan itu. – MalaysiaGazette