Kempen selama dua minggu yang bermula hari ini mempelawa orang ramai untuk membeli buku kanak-kanak yang berharga RM25  setiap satu dari DestinationGOOD.com, laman perusahaan sosial AirAsia Foundation.

KUALA LUMPUR – Kempen selama dua minggu yang bermula hari ini mempelawa orang ramai untuk membeli buku kanak-kanak yang berharga RM25  setiap satu dari DestinationGOOD.com, laman perusahaan sosial AirAsia Foundation.

Buku berkenaan menampilkan judul yang bertemakan budaya dan alam yang bukan hanya akan memberi manfaat kepada kanak-kanak tersebut tetapi juga pengarang dan ilustrator tempatan.

Semua sumbangan yang diterima akan disalurkan kepada tiga buah pusat perlindungan kanak-kanak di bawah SHELTER Home for Children, yang menjaga kanak-kanak kurang bernasib baik yang berumur daripada empat hingga dua belas tahun.

Pengarah Eksekutif AirAsia Foundation, Yap Mun Ching berkata, pihaknya berbesar hati untuk menganjurkan kempen sumbangan buku ini untuk membantu pusat perlindungan kanak-kanak dalam situasi semasa yang penuh cabaran yang menyebabkan mereka tidak dapat bersekolah.

Menurutnya, kanak-kanak di pusat perlindungan selalunya kekurangan sumber pendidikan dan pihaknya berharap kempen ini dapat membantu menambah sumber pendidikan di perpustakaan mereka seterusnya mendorong mereka menyayangi hidupan liar dan menghargai kepelbagaian budaya di Malaysia.

“Matlamat kami adalah untuk mendapatkan sumbangan sehingga 100 buah buku supaya kami dapat menawarkan pelbagai pilihan judul yang menarik kepada mereka. Kami mengalu-alukan semua orang untuk menyokong kempen ini dan membantu mereka yang memerlukan,” katanya.

Hari ini  telah diisytiharkan sebagai Hari Pendidikan Antarabangsa oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk meraikan peranan pendidikan dalam keamanan dan pembangunan.

Ia juga bagi  mengetengahkan pendidikan berkualiti inklusif dan saksama serta peluang pendidikan untuk semua bagi mencapai kesetaraan gender dan membasmi kemiskinan melalui pendidikan.

Destination GOOD adalah butik perusahaan sosial AirAsia Foundation di Kuala Lumpur yang mengetengahkan lebih 400 jenis barangan yang dihasilkan secara beretika daripada lebih 50 buah perusahaan sosial di rantau ASEAN.

Bukan sahaja untuk tujuan jualan, katanya, Destination GOOD juga bertujuan untuk menjadi sebuah tempat bagi memupuk kerjasama antara usahawan sosial Asean dan perusahaan berasaskan komuniti.

Untuk melihat produk-produk lain yang ditawarkan, layari destinationgood.com. – MalaysiaGazette