Tiga geng Mat Rempit ditumpaskan dalam Operasi Samseng Jalanan di Klang tengah malam tadi oleh Pasukan Polis JSPT Bukit Aman

KLANG – Kelibat beberapa remaja yang merempit sambil menunjukkan aksi zig zag dengan menundukkan badan dengan motosikal masing-masing akhirnya ditahan polis.

Mereka adalah antara tiga kumpulan mat rempit yang berjaya ditahan dalam Operasi Samseng Jalanan atau Ops Samseng Jalanan yang diadakan di Jalan Persiaran Raja Muda Musa, di sini, tengah malam tadi.

Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Datuk Mohd Nadzri Hussain berkata, operasi ini  bermula sekitar 12.30 tengah malam tadi.

Dalam operasi samseng jalanan itu, pasukan polis trafik berjaya memeriksa dan menahan seramai lapan penunggang motosikal yang merempit secara berbahaya.

Katanya,  kesemua mereka adalah berusia 16 hingga 20 tahun.

“Tangkapan pertama membabitkan dua penunggang diikuti lima lagi dalam operasi sama dan tangkapan terakhir melibatkan seorang lagi remaja.

“Kesemua remaja berkenaan dikesan melakukan aksi zig-zag, bersaing sesama sendiri dan menundukkan badan atas motosikal sambil menunggang secara laju dan berbahaya atas jalan,” katanya ketika dihubungi tengahari tadi.

Tambah beliau, siasatan polis mendapati kesemua penunggang motosikal itu adalah daripada kumpulan yang berlainan yang terlibat dalam lumba samseng jalanan.

Menurutnya, polis trafik telah bertindak menyita kesemua motosikal milik lapan remaja itu.

“Antara motosikal yang dirampas dari kesemua lapan remaja itu adalah motosikal jenis SYM185VF3I, Yamaha Legenda dan Honda Wave 110.

“Kesemua remaja yang ditangkap dan rampasan motosikal telah dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Klang Selatan untuk tindakan lanjut mengikut peruntukan undang-undang yang ditetapkan.

“Kes sedang disiasat di bawah Seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” kata beliau.- MalaysiaGazette