Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Semua institusi pendidikan swasta (IPS) yang berdaftar dengan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) tidak dibenarkan beroperasi secara bersemuka bermula 10 Mei 2021 sehingga 6 Jun 2021.

Arahan tersebut membabitkan sekolah antarabangsa dan ekspatriat, sekolah kategori pusat termasuklah pusat tuisyen, pusat perkembangan dan pusat bahasa dan tadika swasta.

Ia selaras dengan prosedur operasi standard bagi kawasan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), PKPB (Bersyarat) dan PKPP (Pemulihan) yang dikeluarkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) pada 9 Mei lalu.

Sebaliknya, IPS boleh melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR) mengikut kaedah dan persediaan masing-masing sepanjang tempoh ini, menurut Bahagian Pendidikan Swasta (BPS), KPM.

Walau bagaimanapun, murid yang sedang mengikuti peperiksaan antarabangsa seperti IGCSE, IBDP dan peperiksaan antarabangsa lain yang setara dibenarkan untuk menduduki peperiksaan di sekolah masing-masing berdasarkan jadual peperiksaan yang telah ditetapkan oleh badan peperiksaan antarabangsa masing-masing.

SOP pergerakan murid untuk menduduki peperiksaan tersebut adalah seperti yang telah ditetapkan oleh KPM dan MKN.

Menurut BPS, semua IPS hendaklah mematuhi arahan ini dan sentiasa mengikuti SOP yang telah ditetapkan oleh KPM, MKN dan Kementerian Kesihatan bagi memastikan usaha kerajaan dalam mengawal penularan virus Covid-19 dapat dilaksanakan di semua peringkat. – MalaysiaGazette