201221-N-NO146-1127 STRAIT OF HORMUZ (Dec. 21, 2020) - The guided-missile submarine USS Georgia (SSGN 729), front, transits the Strait of Hormuz with the guided-missile cruisers USS Philippine Sea (CG 58) and USS Port Royal (CG 73), not pictured, Dec. 21. Georgia is deployed to the U.S. 5th Fleet area of operations in support of naval operations to ensure maritime stability and security in the Central Region, connecting the Mediterranean and Pacific through the Western Indian Ocean and three critical chokepoints to the free flow of global commerce. (U.S. Navy courtesy photo)

OMAN – Sebuah kapal pengawal pantai Amerika Syarikat (AS_ melepaskan tembakan amaran ke atas kapal Iran yang mendekati kapal tentera laut Amerika di Selat Hormuz, kata Pentagon.

Pentagon mengatakan 13 kapal pantas dari Tentera Laut Kor Pengawal Revolusi Islam Iran (IRGCN) datang dalam jarak 140 meter (459 kaki) kapal AS pada hari Isnin.

Kapal Iran berpatah balik selepas 30 tembakan amaran dilepaskan, kata Pentagon.

Ia merupakan kejadian kedua di rantau ini dalam dua minggu.

Jurucakap Pentagon, John Kirby mendakwa kapal Iran “bertindak sangat agresif” dengan menghampiri kapal tentera AS, yang mengawal USS Georgia, sebuah kapal selam peluru berpandu.

“Tidak selamat, tidak profesional. Ini sejenis aktiviti yang boleh menyebabkan seseorang cedera dan boleh menyebabkan salah perhitungan sebenar di wilayah ini.

“Tindakan ini juga tidak memenuhi kepentingan siapa pun,” kata Kirby.

Setakat ini Iran belum mengeluarkan kenyataan.

Selat Hormuz, saluran sempit di wilayah Teluk, adalah salah satu laluan perkapalan terpenting di dunia.

Ia telah menjadi pusat ketegangan antara Iran dan negara-negara Barat – termasuk AS – dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Bulan lalu, Angkatan Laut AS mengatakan salah sebuah kapalnya telah melepaskan tembakan amaran sebagai tindak balas selepas kapal Iran datang hampir ke kapalnya di bahagian utara Teluk.

Kejadian pada hari Isnin berlaku pada masa yang sukar ketika proses diplomatik untuk menghidupkan semula perjanjian antarabangsa untuk mencegah Iran daripada mengembangkan program senjata nuklear.

AS telah menarik diri daripada perjanjian 2015 di bawah bekas Presiden Donald Trump dan sejak itu Iran telah meningkatkan pengeluaran nuklearnya. – MalaysiaGazette