Bandar Oakland yang merekodkan kenaikan kes bunuh diri akibat pandemik Covid-19. foto Agensi

SAN FRANCISCO – Oakland, bandar di California menyaksikan peningkatan ketara dalam kes bunuh diri ketika penularan wabak Covid-19.

Sehingga 23 Mei lalu, bandar ini mencatat 51 kes, peningkatan 132 peratus berbanding dengan tempoh yang sama tahun lalu dan kenaikan 70 peratus berbanding tahun 2019, menurut laporan San Francisco Chronicle.

Setakat tahun ini, daerah dengan pembunuhan paling banyak adalah Kawasan 3, wilayah yang meliputi Fruitvale dan Central Oakland dan Kawasan 5, bahagian paling timur Oakland.

Oakland Timur dan kawasan Fruitvale adalah penempatan penduduk berpendapatan rendah di bandar ini – dari North Oakland, West Oakland atau pusat bandar, kata laporan itu.

Tiga sebab utama menyebabkan peningkatan dramatik ini ialah berlaku keganasan maut, menurut Antoine Towers, ketua Gabungan Pencegahan Kekerasan Oakland.

Penutupan sekolah mendorong banyak orang muda berada di jalanan dengan lebih banyak konflik antara satu sama lain.

Penyalahgunaan dadah dan alkohol meningkat apabila orang terperangkap di dalam rumah.

Kehilangan pendapatan mungkin menyebabkan sebilangan orang melakukan jenayah berat, menurutnya.

Rekod pembunuhan Oakland adalah 165 pada tahun 1992.

Sejak itu, pembunuhan kebanyakannya jatuh kepada 70 pada tahun 2018 dan 78 pada tahun 2019.

Oakland bukanlah satu-satunya bandar yang menghadapi masalah ini.

Chicago, Los Angeles dan New York City juga menyaksikan peningkatan kadar pembunuhan dalam tiga bulan pertama tahun 2021 berbanding tempoh yang sama tahun lalu, menurut laporan media. – MalaysiaGazette