Penarikan tentera AS dari Afghanistan secara berperingkat sehingga September tahun ini. foto Agensi

KABUL – Mana-mana tentera asing yang masih berada di Afghanistan setelah tarikh akhir penarikan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) pada September akan berisiko sebagai ‘orang menduduki’ penjajah, kata Taliban.

Kenyataan itu dibuat ketika terdapat laporan bahawa 1,000 tentera Amerika Syarikat akan kekal berada di sana untuk melindungi diplomatik dan Lapangan Terbang Kabul.

Misi ketenteraan NATO selama 20 tahun di negara ini telah berakhir.

Tetapi keganasan di negara ini terus meningkat, dengan Taliban mengambil lebih banyak wilayah.

Ketika pasukan tentera Afghanistan bersiap untuk menjaga keamanan, kebimbangan terhadap masa depan Kabul semakin meningkat.

Jurucakap Taliban, Suhail Shaheen berkata, merampas Kabul secara ketenteraan “bukan polisi Taliban”.

Bercakap kepada BBC, Shaheen menegaskan sepatutnya tiada tentera asing termasuk kontraktor tentera kekal di bandar ini kekal di bandar ini selepas tentera asing selesai keluar.

“Sekiranya mereka meninggalkan tentera asing, mereka melanggar perjanjian Doha, maka dalam hal itu adalah keputusan kepemimpinan kita bagaimana meneruskannya.

“Kami akan bertindak balas dan keputusan akhir adalah bergantung kepada kepemimpinan kami,” kata Shaheen kepada BBC.

Diplomat, NGO dan orang awam asing tidak akan menjadi sasaran Taliban dan mereka tidak memerlukan pasukan tentera perlindungan yang berterusan.

Shaheen menyifatkan langkah tentera asing keluar dari Bagram Airfield – yang pernah menjadi pangkalan tentera terbesar Amerika Syarikat di Afghanistan. – MalaysiaGazette