Petugas Kesihatan mengendalikan jenazah pesakit Covid-19 ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Tanah Perkuburan Islam Raudhatul Sakinah, Selangor. Foto AFFAN FAUZI, 17 JULAI 2021.

GENEVA – Varian Delta Covid-19 yang menular dengan pantas dijangka menjadi strain virus yang dominan dalam beberapa bulan akan datang, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Varian Delta, yang pertama kali dikesan di India, kini telah menular di 124 wilayah – 13 lebih banyak berbanding minggu lalu.

Ini sudah merangkumi lebih dari tiga perempat spesimen yang diuruskan di beberapa negara, kata WHO.

“Varian Delta ini dijangka dapat menyaingi varian lain dan menjadi dominan dalam beberapa bulan mendatang,” kata agensi kesihatan PBB dalam maklumat epidemiologi mingguannya.

Selain varian Delta, varian koronavirus lain yang menjadi perhatian (VOC) adalah Alpha yang pertama kali dikesan di Britain, telah dilaporkan menular di 180 wilayah (enam dari minggu lalu).

Beta, pertama kali dikesan di Afrika Selatan, telah dilaporkan merebak di 130 wilayah (naik tujuh) dan Gamma, pertama kali dikesan di Brazil, kepada 78 (naik tiga).

Menurut turutan SARS-CoV-2 yang diserahkan kepada inisiatif sains global GISAID selama empat minggu hingga 20 Julai lalu, Delta tersebar secara meluas melebihi 75 peratus di beberapa negara.

Ia termasuk negara Australia, Bangladesh, Botswana, Britain, China, Denmark, India, Indonesia, Israel, Portugal, Rusia, Singapura dan Afrika Selatan.

“Bukti semakin meningkat menyokong peningkatan kemampuan transmisi varian Delta dibandingkan dengan non-VOC. Namun, mekanisme yang tepat untuk peningkatan kebolehterimaan tetap tidak begitu jelas,” kata WHO.

Organisasi yang berpusat di Geneva ini menyatakan secara keseluruhan terdapat 3.4 juta kes Covid-19 baharu dilaporkan dalam seminggu hingga 18 Julai – meningkat 12 peratus berbanding minggu sebelumnya.

“Pada kadar ini, jumlah kumulatif kes yang dilaporkan di seluruh dunia boleh melepasi 200 juta dalam tiga minggu lagi,” kata WHO. – MalaysiaGazette