M. Saravanan.

KUALA LUMPUR – Kerajaan akan meneruskan pemberian bantuan Elaun Mencari Pekerjaan (EMP) sebagai usaha membantu dan menggalakkan individu yang menganggur mencari pekerjaan.

Menurut Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M. Saravanan bantuan itu adalah penambahbaikan kepada Sistem Insurans Pekerjaan (SIP) Prihatin 1.0 dan SIP Prihatin 2.0 yang dijangka dimanfaatkan 265,000 individu yang aktif mencari pekerjaan.

Langkah penambahbaikan insentif EMP itu juga dapat memberi impak positif dan membantu mengurangkan kadar pengangguran negara, katanya.

“Bermula tahun 2022, program ini akan dijenamakan semula dengan menggunakan nama SIP Elaun Mencari Pekerjaan+ atau SIP EMP+.

“Bagi majikan yang menggajikan pekerja mengikut kategori sasaran, permohonan boleh dibuat secara atas talian melalui laman sesawang penjanakerjaya.perkeso.gov.my.

“Kita harap usaha kerajaan dalam memulihkan ekonomi negara dan Bajet 2022 akan dapat mengembalikan prestasi ekonomi negara seperti sebelum pandemik Covid-19,” katanya dalam sesi penggulungan perbahasan RUU Perbekalan 2022 di Parlimen hari ini.

Beliau menjelaskan, Inisiatif Jamin Kerja Insentif Penggajian (JKIP) di bawah SIP, melalui PERKESO telah diperuntukan kira-kira RM2 bilion yang akan memanfaatkan seramai 300,000 pencari kerja.

Buat masa ini, katanya, PERKESO sedang dalam fasa terakhir bagi memperhalusi proses permohonan untuk majikan yang ingin memanfaatkan insentif pengambilan ini.

“Majikan yang memberi pekerjaan kepada Keluarga Malaysia yang tidak aktif bekerja akan diberi insentif 20 peratus daripada gaji bulanan bagi tempoh enam bulan pertama dan diikuti 30 peratus daripada gaji bulanan pada enam bulan berikutnya tertakluk kepada pekerjaan bergaji RM1,500 ke atas.

“Di samping itu, insentif juga akan diberikan kepada majikan yang memberi pekerjaan kepada golongan kumpulan tumpuan seperti Orang Kurang Upaya (OKU), Orang Asli dan banduan sebanyak 30 peratus daripada gaji bulanan bagi tempoh enam bulan pertama, diikuti insentif 40 peratus daripada gaji bulanan untuk enam bulan seterusnya bagi pekerjaan yang bergaji RM1,200 ke atas.

“Bagi menggalakkan wanita kembali bekerja terutama ibu tunggal dan suri rumah pula, kerajaan juga akan memberi insentif kepada majikan yang menggaji golongan wanita yang tidak bekerja lebih daripada setahun,” katanya.

Saravanan berkata, sebagai kesinambungan kejayaan program Perantisan, JKIP meneruskan program itu dengan penjenamaan semula sebagai SIP Perantisan, di mana pemberian insentif RM900 sebulan selama enam bulan kepada majikan yang menggajikan golongan perantis lepasan sekolah dan graduan 18 hingga 30 tahun.

JKIP katanya, turut menyediakan insentif RM900 sebulan selama enam bulan kepada individu yang terbabit dalam sektor informal atau pekerja ekonomi gig serta program itu akan dijenama semula sebagai SIP Gig bagi menggantikan Program KerjayaGig. – MalaysiaGazette