Ronald Kiandee. Foto SYAFIQ AMBAK, 25 OKTOBER 2021.

KUALA LUMPUR – Isu kenaikan kos input pertanian khasnya baja yang mencecah sehingga 70 peratus berpunca daripada perubahan polisi daripada negara pengeksport.

Selain itu kenaikan kos bahan mentah, gangguan logistik dan spekulasi pasaran menjadi faktornya.

Justeru, Menteri Pertanian dan Industri Makanan (MAFI), Datuk Seri Dr. Ronald Kiandee berkata, kementeriannya telah bekerjasama dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) menubuhkan Jawatankuasa Bersama Berkenaan Isu Kenaikan Harga Baja dan Racun.

Jelas beliau, penubuhan jawatankuasa itu sebagai usaha bersepadu meneliti cadangan tindakan dan kaedah penyelesaian membantu petani serta pengusaha kecil yang berhadapan dengan isu kenaikan harga baja dan racun secara mendadak.

Katanya, jawatankuasa itu telah bermesyuarat pada 10 November lalu yang turut melibatkan pihak berkepentingan termasuk wakil kementerian dan agensi serta pemain industri seperti the Malaysian CropLife & Public Health Association (MCPA), Persekutuan Persatuan-Persatuan Pekebun-Pekebun Sayur-Sayuran Malaysia dan Persatuan Pekebun Buah-Buahan Malaysia (MFFA).

“Berdasarkan perbincangan dan sesi libat urus yang diadakan dengan pihak berkepentingan, antara punca dikenalpasti disebabkan berlaku perubahan polisi daripada negara pengeksport, kenaikan kos bahan mentah, gangguan logistik serta spekulasi pasaran.

“Apabila bekalan baja dan racun berkurangan di pasaran dengan permintaan sentiasa berterusan daripada petani, maka peningkatan harga juga berlaku di sepanjang rantaian pembekalan produk tersebut,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sesi Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri di Parlimen, hari ini.

Ronald menjelaskan, beberapa cadangan penyelesaian telah diangkat oleh kementeriannya dan KPDNHEP secara bersama untuk pertimbangan Jemaah Menteri pada 12 November lalu.

Cadangan penyelesaian itu memberi penekanan supaya kesan pelaksanaan mana-mana inisiatif, intervensi dan program kelak dapat dirasai oleh rakyat secara berpanjangan.

“Antara cadangan yang sedang dipertimbangkan untuk menangani isu ini termasuk melalui pelaksanaan subsidi atau insentif bersasar kepada golongan petani yang terkesan.

“Kita sentiasa peka dengan kenaikan harga baja dan racun bagi memastikan produktiviti pengeluaran tidak terjejas dan bekalan sentiasa mencukupi dengan harga yang stabil dan berpatutan,” katanya.

Menurut beliau, isu kenaikan kos input pertanian khasnya baja dan racun makhluk perosak itu berlaku sejak pandemik Covid-19 melanda seluruh dunia. – MalaysiaGazette