Adib Zainuddin. Foto Facebook Terengganu FC.

KUALA LUMPUR – Terengganu FC (TFC) berjaya mengikat bekas pemain Johor Darul Ta’zim II (JDT II), Muhammad Adib Zainuddin sebagai pemain tempatan pertama bagi mengukuhkan benteng pertahanan skuad itu musim depan.

Adib, 26, merupakan bekas kapten skuad kebangsaan Bawah 22 Tahun (B-23) kebangsaan dan anak kelahiran Mersing, Johor itu mengikat kontrak selama dua musim bersama skuad kendalian Nafuzi Zain itu.

Ketua Pegawai Eksekutif Terengganu Football Club (TFC) Sdn Bhd, Ab Rasid Jusoh berkata, kehadiran bekas tonggak skuad Harimau Malaya itu bakal memberi impak besar pada benteng pertahanan bagi menggantikan tempat Muhammad Mohd Fauzi yang memilih untuk berhijrah dengan pasukan lain musim depan.

“Muhammad Adib menjadi pemain tempatan pertama yang kita tandatangani sebagai persediaan menjelang aksi Liga Malaysia (Liga M) musim depan.

“Kehadiran pemain tinggi lampai itu diharapkan dapat memberikan variasi di jentera pertahanan sekali gus dapat memantapkan lagi kubu pasukan dalam misi memburu kedudukan lebih baik dalam Liga Super dan Piala Malaysia musim depan,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook Terengganu FC di sini.

Ab Rasid berkata, Adib memilih TFC disebabkan beberapa faktor termasuk berkeyakinan skuad Penyu itu mampu menjadi salah satu pencabar terkuat sebagaimana musim ini.

Pemain itu dijangka bergandingan dengan pertahanan import yang masih lagi menjadi buruan skuad itu selain pemain pertahanan sedia ada kelahiran Kelantan, Shahrul Nizam Ros Hasni.

Pada musim ini, AdibĀ  adalah salah seorang pemain yang membantu pasukan JDT II menamatkan saingan Liga Premier di kedudukan keempat. – MalaysiaGazette