Bung Moktar Radin

KUALA LUMPUR – Apa yang diinginkan rakyat Sabah dan Sarawak adalah komitmen kerajaan Persekutuan untuk membangunkan dua wilayah itu sama adil dengan Semenanjung Malaysia.

Datuk Seri Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) berkata, anak muda di kedua-dua negeri itu cemburu dengan pembangunan pesat seperti kawasan pedalaman di Kelantan.

Katanya, Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) sebetulnya sudah mengambil masa berpuluh tahun namun dua negeri itu masih jauh ketinggalan.

“Anak muda Sabah dan Sarawak merungut apabila mereka datang ke Semenanjung dan memandu kereta ke Gua Musang di Kelantan tidak sebagaimana dijangka.

“Walaupun perjalanan lebih 600 kilometer, mereka mengambil masa tiga atau empat jam untuk sampai ke destinasi. Ini berbeza di Sabah, perjalanan sejauh lebih 200 kilometer mengambil masa lima hingga enam jam.

“Saya minta dan berharap kerajaan Persekutuan mengkaji semula kelemahan pentadbiran di peringkat Persekutuan dalam membangun dan memajukan dua wilayah ini,” katanya dalam sesi perbahasan Rang Undang-Undang (RUU) Perlembagaan (Pindaan) 2021 bagi meminda Perlembagaan Persekutuan berkaitan komitmen kerajaan terhadap MA63 di Parlimen hari ini.

Justeru, menurut Bung Moktar, Perjanjian Malaysia 1963 tidak memberi sebarang makna kalau kerajaan Persekutuan tidak ada pendekatan baharu untuk memastikan membangunkan Sabah dan Sarawak.

Beliau memuji mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad suatu ketika dahulu telah mengizinkan Sabah diberi kebenaran untuk membuat projek pembangunan sendiri.

“Saya menyarankan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan melihat semula Sabah dan Sarawak dalam konteks perjanjian ini.

“Beri kami kebenaran untuk buat projek pembangunan yang diperlukan rakyat seperti hospital, sekolah dan jalan raya.

“Kalau ikut kaedah sekarang ini, matilah Sabah. Tidak ada apa-apa perubahan dengan MA63. Hanya berbincang sepanjang masa yang akhirnya tidak mencapai apa-apa keputusan,” katanya. – MalaysiaGazette