309 / 5,000 Translation results Adif Zulkifli dan Ketua CCS Enterprise, Nora'in Md Salleh manakala POSCO International Corporation diwakili oleh Naib Presiden, Ketua Bahagian Perniagaan Tenaga, Hwang Euy-Yong dan POSCO Engineering & Construction Co. Ltd diwakili oleh Master of Hydrogen Business Development Unit , Jeong Woo Sik.

KUALA LUMPUR – Petroliam Nasional Berhad (Petronas) menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan POSCO International Corporation dan POSCO Engineering & Construction Co. Ltd untuk bersama-sama meneroka peluang dalam teknologi ppengawalan,dan penyimpanan karbon (CCS) serta penyelesaian penyimpanan karbon dioksida (CO2) di Malaysia.

Kedua-dua pihak akan menilai peluang untuk membuka potensi CCS dan mengenal pasti teknologi yang sesuai dalam skop pengawalan karbon, pengangkutan CO2 dan penyimpanan untuk aplikasi yang berpotensi.

Petronas diwakili oleh Naib Presiden Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Huluan, Adif Zulkifli, manakala POSCO International Corporation diwakili oleh Naib Presiden, Ketua Bahagian Perniagaan Tenaga, Hwang Euy-Yong.

Naib Presiden, Ketua Pejabat Perniagaan Loji, Lee Gyu Chul menandatangani bagi pihak POSCO Engineering & Construction Co. Ltd.

“Kami gembira dapat bekerjasama dalam membuka peluang dan potensi dengan CCS. Ini adalah salah satu daripada banyak usaha untuk menjadikan Malaysia sebagai hab penyelesaian CCS terkemuka di rantau ini.

”POSCO ialah pengeluar keluli terbesar di Korea dan kerjasama ini akan membolehkan Petronas memanfaatkan pengalaman POSCO terutamanya dalam penangkapan dan pengangkutan karbon,” kata Adif.

Di bawah MoU itu, Petronas dan POSCO akan bekerjasama dan melaksanakan aktiviti pematangan teknikal untuk membuka potensi CCS di Malaysia.

Petronas sedang mengorak langkah membina portfolio yang berdaya tahan dan mampan bagi menyokong peralihan ke arah sumber tenaga karbon yang lebih rendah, termasuk menilai aplikasi teknologi ke arah menurunkan pelepasan merentasi rantaian nilai yang akan merangkumi pengawalan, pengangkutan dan penyimpanan karbon.

Syarikat ini juga mensasar untuk mencapai Sifar Bersih Pelepasan Karbon (NZCE) menjelang 2050. – MalaysiaGazette