Sheikh Mohammed Bin Rashid Al-Maktoum dan Puteri Haya Bint Al-Hussain. foto Reuters

LONDON – Mahkamah Tinggi United Kingdom menganugerahkan penyelesaian sekali gus sebanyak £251.5 juta pound kepada Puteri Haya Binti Al-Hussain – anak perempuan bekas Raja Hussein Jordan yang berusia 47 tahun.

Dia adalah isteri keenam Sheikh Mohammed Bin Rashid Al-Maktoum – pemerintah Dubai yang kaya, perdana menteri Emiriah Arab Bersatu dan pemilik lumba kuda yang berpengaruh.

Penghakiman itu memberikan Puteri Haya sejumlah wang untuk menampung kos dua hartanah berjuta-juta pound – satu di sebelah Istana Kensington London, serta kediaman utamanya di Egham, Surrey.

Terdapat juga peruntukan untuk “belanjawan keselamatan” yang banyak serta cuti, gaji dan penginapan untuk jururawat dan pengasuh, kenderaan berperisai untuk keluarga, dan kos menyelenggara pelbagai kuda dan haiwan peliharaan.

Penyelesaian itu disifatkan sebagai kes perceraian terbesar dalam sejarah perundangan British – penyelesaian lebih daripada £500 juta pound.

Mahkamah turut menganugerahkan bayaran terjamin sebanyak £5.6 juta pound setahun kepada setiap dua anaknya, seorang anak perempuan berusia 14 tahun dan seorang anak lelaki berusia sembilan tahun.

Bayaran ini dijamin dengan jaminan £290 juta pound.

Pertikaian hak penjagaan telah berlangsung sekian lama menyebabkan keluarga diraja Timur Tengah ini menjadi tumpuan dunia.

Puteri Haya melarikan diri dari Dubai ke Britain bersama anak-anaknya pada 2019, berkata dia takut dengan kehidupannya selepas mendapati Sheikh Mohammed sebelum ini menculik dua anak perempuannya yang lain – Sheikha Latifa dan Sheikha Shamsa – dan memaksa mereka ke Dubai tanpa kerelaan.

Sheikh Mohammed, 72, yang juga tokoh besar dalam dunia lumba kuda, telah menafikan penculikan itu – walaupun penghakiman Mahkamah Tinggi 2020 mengatakan ia, dalam semua kemungkinan, ia adalah benar.

Pemimpin Dubai itu menerbitkan puisi berjudul “You lived, You Died“, yang digambarkan mengancam puterinya yang didakwa mempunyai hubungan sulit dengan bekas pengawal peribadi British.

Puteri Haya terus menerima ugutan selepas berpindah ke Britain, dengan mesej mengatakan “kami boleh menghubungi anda di mana-mana” dan sejak itu dia telah membelanjakan sejumlah besar wang untuk keselamatan kerana bimbang anak-anaknya akan diculik dan diterbangkan kembali ke Dubai.

Mahkamah Tinggi memutuskan tahun ini bahawa Sheikh Mohammed telah menggodam telefon bimbit Puteri Haya, pengawal peribadinya dan pasukan peguamnya, termasuk rakan sebaya Tory, Baroness Shackleton secara haram.

Penggodaman itu dibuat menggunakan perisian pengintip invasif yang dipanggil Pegasus yang dihasilkan oleh firma Israel NSO Group.

Sheikh Mohammed bagaimanapun menafikannya namun Presiden Bahagian Keluarga Mahkamah Tinggi di UK mendapati sebaliknya. – MalaysiaGazette