Gambar hiasan

SINGAPURA – Harga minyak positif ketika pasaran memulakan dagangan tahun 2022, walaupun kebimbangan terhadap permintaan yang semakin berkurangan akibat penularan wabak Covid-19 yang semakin pantas mengehadkan keuntungan.

Minyak mentah Brent meningkat AS$0.67 atau 0.86%, kepada AS$78.45 (kira-kira RM327.21) setong setakat 0102 GMT.

Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate AS naik AS$0.77 atau 1.02%, kepada AS$75.98 setong.

Tahun lepas, harga minyak meningkat sekitar 50%, dirangsang oleh pemulihan ekonomi global daripada kemerosotan pandemik Covid-19 dan kekangan pengeluar walaupun jangkitan mencapai rekod tertinggi di seluruh dunia.

Pakar kesihatan AS memberi amaran kepada rakyat Amerika untuk bersiap sedia menghadapi penularan Covid-19 yang lebih teruk dalam beberapa minggu akan datang, dengan kadar jangkitan mungkin bertambah buruk di tengah-tengah peningkatan perjalanan percutian, sambutan Tahun Baru dan pembukaan semula sekolah selepas cuti musim sejuk.

Para penganalisis minyak telah menurunkan unjuran harga minyak untuk tahun ini kerana varian Omicron menimbulkan masalah untuk memulihkan permintaan bahan api dan risiko lebihan bekalan apabila pengeluar mengepam lebih banyak minyak, menurut tinjauan Reuters pada Jumaat lalu.

Tinjauan terhadap 35 ahli ekonomi dan penganalisis meramalkan purata harga minyak mentah Brent berlegar AS$73.57 setong pada 2022, kira-kira 2% lebih rendah daripada konsensus AS$75.33 pada November lalu.

Ini adalah pengurangan pertama dalam ramalan harga 2022 sejak tinjauan pendapat Ogos.

Minyak mentah AS, sementara itu diunjurkan kepada purata AS$71.38 setong pada 2022 berbanding konsensus AS$73.31 bulan sebelumnya.

Firma tenaga AS menambah pelantar minyak dan gas asli untuk rekod 17 bulan berturut-turut apabila harga yang lebih tinggi menarik beberapa penggerudi kembali ke pad telaga selepas penurunan permintaan yang didorong oleh koronavirus tahun lalu.

Pengeluaran minyak mentah AS meningkat kepada 11.47 juta tong sehari pada Oktober, naik 6% daripada bulan sebelumnya, apabila pengeluaran melonjak di Teluk Mexico apabila rantau itu pulih daripada taufan, menurut laporan bulanan Pentadbiran Maklumat Tenaga yang dikeluarkan Khamis lalu oleh Pentadbiran Maklumat Tenaga.

Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum, Rusia dan sekutu (dikenali OPEC+) mungkin akan berpegang pada perancangan awal untuk menambah 400,000 tong sehari bekalan pada bulan Februari apabila mereka bertemu pada hari Selasa, kata empat sumber. – Reuters