Gambar hiasan

MAKKAH – Peningkatan besar kedatangan jemaah umrah luar negara dijangka berlaku dalam tempoh tiga bulan akan datang sehingga akhir Ramadan yang merupakan musim kemuncak tahunan umrah.

Ahli Jawatankuasa Kebangsaan bagi Aktiviti Haji, Umrah dan Lawatan Arab Saudi, Saeed Bahashwan berkata, sektor perkhidmatan umrah menjangkakan peningkatan itu dalam tempoh tiga bulan Rejab, Syaban dan Ramadan.

Ini kerana, persiapan terperinci sedang dilakukan oleh beberapa negara untuk menghantar jemaah haji mereka ke Makkah.

Negara-negara ini termasuk Indonesia, Pakistan, India, Mesir, Tunisia, Algeria, Uzbekistan dan Libya, lapor Al Arabiya.net.

Bahashwan berkata, sebanyak 201 syarikat dan pertubuhan umrah berlesen sudah bersedia untuk menyediakan perkhidmatan terbaik untuk jemaah bermula dari ketibaan sehingga berlepas ke negara masing-masing selepas menunaikan umrah.

Beliau menegaskan,  syarikat dan pertubuhan perkhidmatan umrah juga sudah bersedia dengan perkhidmatan kepada jemaah haji, termasuk hotel, pengangkutan dan katering dengan mematuhi protokol kesihatan koronavirus.

Pelaksanaan sistem elektronik yang berkesan untuk mendapatkan permit menunaikan umrah, solat di Masjidil Haram di Makkah dan Rawdah Sharif di Masjid Nabawi di Madinah dan menziarahi kubur Nabi serta pengaturan terperinci untuk kelancaran perjalanan jemaah haji. dengan protokol koronavirus adalah penting selari dengan peningkatan jemaah haji, katanya.

Sementara itu, Kementerian Haji dan Umrah menegaskan jemaah umrah dan pelawat hendaklah mematuhi sepenuhnya langkah berjaga-jaga terhadap koronavirus dengan memakai pelitup muka dan menjaga jarak sosial di dua masjid suci bagi melindungi jemaah daripada penularan jangkitan. – Saudi Gazette