Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Tan Sri Noh Omar (kanan) bersama Presiden Dewan Perdagangan dan Industri Asean Datuk Sohaimi Shahadan (tengah) dan Ketua Setiausaha Kementerian Pembangunan Usahawan dan KoperasiDatuk Suriani Ahmad (kiri) melancarkan gimik pada Majlis Makan Malam dan Pelancaran Semula 1001 Minda Jutawan anjuran Dewan Perdagangan dan Industri Asean di Seri Pasific Hotel Seri Pasific, Kuala Lumpur. Foto AMIRUL SHAUFIQ 17 JANUARI 2022.

KUALA LUMPUR – Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC) akan menjalinkan kerjasama dengan Dewan Perdagangan dan Industri ASEAN dalam usaha merancakkan keusahawanan dalam talian atau e-dagang di negara ini.

Menterinya, Tan Sri Noh Omar berkata, melalui program 1001 Minda Jutawan Sukses Sifu, usahawan kecil dan sederhana (PKS) dapat dibantu melonjakkan perniagaan mereka dengan bantuan usahawan yang sudah berjaya khususnya ketika pandemik Covid-19 sejak dua tahun lalu.

“Bila kita menghadapi Covid-19, kita punya program 100 hari, kumpulan yang kita sasar adalah kumpulan usahawan melalui e-dagang, ini kita buat.

“Program dalam 2022 pun kita ada program e-dagang. Kalau kita dapat kerjasama dengan usahawan-usahawan Sifu yang berjaya ini secara praktikal.

“Kita sangat alu-alukan kerjasama ini,” katanya pada sidang media di sini malam tadi.

Terdahulu Noh merasmikan Majlis Makan Malam dan Pelancaran Semula 1001 Minda Jutawan oleh Sukses Sifu anjuran Dewan Perdagangan dan Industri ASEAN.

Dalam pada itu, beliau tidak menafikan perniagaan dalam talian dan e-dagang berpotensi melonjakkan perniagaan usahawan PKS khususnya yang berada di luar bandar.

“MEDAC ada Institut Keusahawanan Negara (Insken) yang menganjurkan kursus-kursus keusahawanan melalui dalam talian. Memang salah satu kira tumpu perniagaan dalam talian, masa depan perniagaan yang boleh meraih keuntungan yang luar biasa.

“Banjir atau Covid-19, dia tetap dapat jalankan perniagaan mereka dalam talian,” katanya lagi. – MalaysiaGazette