Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Individu yang dilantik boleh berkhidmat sebagai pengarah bebas untuk tempoh tidak lebih daripada tempoh kumulatif 12 tahun di bawah syarat penyenaraian dipertingkat yang diumumkan oleh Bursa Malaysia pada Rabu (19 Jan).

Semua pengarah bebas yang telah lama berkhidmat yang terjejas oleh peningkatan ini mesti meletakkan jawatan atau dilantik semula sebagai pengarah bukan bebas menjelang 1 Jun 2023, kata Bursa dalam satu kenyataan.

Peraturan baharu ini dibuat apabila pengendali bursa saham meningkatkan keperluan dalam Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama dan ACE bertujuan untuk mengukuhkan lagi kebebasan, kualiti dan kepelbagaian lembaga.

Menurutnya, pertukaran itu memperkenalkan peraturan baharu yang memerlukan syarikat senaraian awam (PLC) mempunyai dasar yang sesuai dan wajar dalam menangani kualiti dan integriti lembaga pengarah bagi pelantikan dan pemilihan semula pengarah di seluruh kumpulan PLC, yang mesti diterbitkan. di laman web PLC, bermula dari 1 Julai 2022.

PLC juga dikehendaki mendedahkan penggunaan dasar yang sesuai dan wajar dalam pencalonan dan pemilihan pengarah dalam laporan tahunan mereka.

Langkah ini bertujuan untuk meningkatkan kualiti keseluruhan pengarah dan menggalakkan ketelusan yang lebih besar mengenai kriteria pelantikan lembaga pengarah, kata Bursa Malaysia.

Tambahnya, satu lagi peningkatan penting ialah keperluan bagi PLC dengan modal pasaran RM2 bilion pada 31 Disember 2021 untuk melantik sekurang-kurangnya seorang pengarah wanita dalam lembaga mereka menjelang 1 September 2022, selari dengan pengumuman yang dibuat oleh Menteri Kewangan dalam Bajet 2022.

Bagi lain-lain PLC, keperluan tersebut mesti dipatuhi selewat-lewatnya pada 1 Jun 2023.

Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia Datuk Muhamad Umar Swift berkata, pindaan itu akan menjadi pendorong kepada PLC Malaysia untuk memperbaharui semula komposisi lembaga mereka, dengan tumpuan yang lebih besar pada kualiti, kepelbagaian dan kebebasan lembaga, yang akhirnya akan menggalakkan kedinamikan lembaga pengarah. – MalaysiaGazette