VAKSIN
Sebanyak 1,119,411 atau 31.5 peratus kanak-kanak berusia lima hingga 11 tahun di negara ini telah lengkap divaksin di bawah Program Imunisasi Kanak-Kanak Covid-19 Kebangsaan (PICKids) setakat semalam.- Gambar hiasan.

KUALA TERENGGANU – Polis Terengganu mendedahkan terdapat individu yang sanggup disuntik dengan air suling asalkan dapat memperoleh sijil vaksinasi COVID-19 daripada seorang doktor klinik swasta yang didakwa melakukan kegiatan itu di Marang.

Ketua Polis Terengganu Datuk Rohaimi Md Isa berkata setakat ini pihaknya telah mengambil keterangan 23 individu daripada pelbagai latar belakang, yang kesemuanya telah memiliki sijil vaksinasi di dalam aplikasi MySejahtera, namun mengakui tidak mendapatkan suntikan sebenar.

“Ada di antara mereka mengaku mengambil suntikan air suling atau air garam dengan alasan kononnya mereka tetap mendapatkan suntikan cuma tidak mengandungi vaksin COVID-19,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Terengganu di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas perkembangan siasatan membabitkan kes seorang doktor yang didakwa mengeluarkan sijil vaksinasi COVID-19 tanpa suntikan sebenar di klinik swasta di Marang.

Katanya setakat ini, siasatan polis mendapati 1,223 nama individu yang berurusan dengan klinik berkenaan telah dihantar kepada pihak vendor untuk dikeluarkan sijil vaksinasi melalui MySejahtera.

“Pihak klinik telah menghantar nama mereka kepada vendor untuk dimasukkan dalam MySejahtera, tapi polis percaya tak semua penama ini telah mendapatkan suntikan sebenar,” katanya.

Rohaimi berkata pihaknya juga dimaklumkan bahawa sijil vaksinasi yang telah dikeluarkan klinik doktor berkenaan sudah disekat oleh pihak Kementerian Kesihatan (KKM).

“Tiada lagi kesahan pada sijil yang dikeluarkan oleh klinik berkenaan dan polis juga mendapat kerjasama daripada pihak majikan yang mengesyaki pekerja mereka terlibat dengan kes klinik itu.

“Ada pelbagai kategori individu dipercayai terlibat termasuk kakitangan awam, syarikat berkaitan kerajaan (GLC), syarikat besar dan ada golongan yang tidak bekerja,” katanya.

Pada 8 Jan lepas seorang doktor lelaki berusia 51 tahun ditahan bagi membantu siasatan berhubung dakwaan pengeluaran sijil vaksinasi COVID-19 tanpa suntikan sebenar dengan mengenakan bayaran antara RM400 hingga RM600.

Kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan dan suspek dibebaskan dengan jaminan polis sementara menunggu tindakan selanjutnya oleh pihak pendakwa raya.

— BERNAMA