Kashif Ansari

KUALA LUMPUR – Keputusan Rizab Persekutuan (Fed) Amerika Syarikat (AS) untuk menaikkan kadar faedah menimbulkan potensi ancaman kepada pertumbuhan dalam ekonomi pasaran sedang pesat membangun, kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan IQI, Kashif Ansari.

Meskipun menghadapi cabaran ini, Malaysia berada pada kedudukan yang baik bagi pertumbuhan ekonomi dan pasaran hartanah.

Ini kerana, lebihan akaun semasa Malaysia yang ketara akan membantu melindungi ekonomi daripada kenaikan kadar di AS.

Jelasnya, Malaysia menjana lebih banyak daripada eksportnya daripada yang telah dibayar untuk import sejak 1997 dan telah mengekalkan lebihan ini semasa pandemik Covid-19.

“Benar, Malaysia mempunyai hutang luar negeri yang ketara, yang berisiko semasa ringgit jatuh. Bagaimanapun, perbelanjaan membantu menyumbang kepada hutang yang menyokong keluarga dan syarikat Malaysia bertahan daripada wabak yang paling teruk.

”Disebabkan perbelanjaan itu, Malaysia berada pada kedudukan yang lebih baik untuk pemulihan ekonomi,” jelasnya.

Kashif menambah, Malaysia juga mempunyai inflasi terkawal dan berada pada kedudukan ke-10 terbaik dalam prestasi langkah ini, menurut kajian terbaharu oleh Economist, yang menggunakan data daripada Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) dan Bank Dunia.

”Apatah lagi, Malaysia juga mempunyai rizab pertukaran asing yang ketara, lebih baik daripada semua kecuali 14 ekonomi pasaran sedang pesat membangun yang setanding.

”Ketahanan keseluruhan Malaysia untuk menaikkan kadar meletakkannya pada pertengahan kumpulan dalam kalangan negara yang sama. Daya tahannya jauh lebih tinggi daripada negara seperti India, Chile, Turki dan Brazil.

”Kami percaya permintaan antarabangsa untuk eksport Malaysia akan terus meningkat pada 2022 berikutan pertumbuhan ekonomi yang pantas di AS. dan pengimbangan semula rantaian bekalan. Ini akan membantu mengimbangi sebarang kesan negatif daripada kenaikan kadar,” ujar beliau.

Tambahnya, Bank Negara Malaysia juga mempunyai kesan langsung kepada ekonomi apabila tinjauan baru-baru ini terhadap 23 ahli ekonomi oleh Reuters mendapati kebanyakannya menjangkakan Bank Pusat ini akan menangguhkan kenaikan kadar seterusnya sehingga sekurang-kurangnya Jun atau Julai.

Pemulihan ekonomi Malaysia sudah pun berjalan dan penangguhan sehingga separuh kedua untuk menaikkan kadar akan memberi masa untuk bertahan.

”Konsensus untuk pertumbuhan ekonomi Malaysia ialah 5.8% tahun ini dan 5.0% pada 2023. Pertumbuhan ekonomi pada 2021 dianggarkan pada 3.5%, walaupun terdapat kesan wabak itu, katanya.

Beliau berkata, apabila pendapatan dan pekerjaan meningkat di Malaysia, secara amnya terdapat kesan positif ke atas pasaran hartanah, justeru Juwai IQI meramalkan 2022 menyaksikan peningkatan aliran urus niaga.

”Ejen kami sudah melihat peningkatan dalam aktiviti hartanah walaupu harga masih stabil, tetapi transaksi semakin meningkat.

”Pembeli lebih bersedia untuk membeli hartanah berbanding tiga bulan lalu. Pembeli lebih optimistik tentang masa depan dan tentang prospek ekonomi mereka sendiri.

”Memandangkan peningkatan ekonomi berterusan ke separuh kedua tahun dan ke 2023, kami juga menjangkakan harga kediaman akan mula meningkat di subpasaran tertentu,” katanya. – MalaysiaGazette