Sungai Chandong yang tercemar menyebabkan kunci air dipenuhi longgokan sampah sepanjang 1km ketika di Pulau Indah, Pelabuhan Klang. Foto MOHD ADZLAN, 26 SEPTEMBER 2021.

GENEVA – Pencemaran oleh negara-negara dan syarikat-syarikat menyumbang kepada lebih banyak kematian di seluruh dunia berbanding Covid-19, menurut laporan alam sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Lantaran itu, laporan itu menggesa “tindakan segera dan bercita-cita tinggi” untuk mengharamkan penggunaan beberapa bahan kimia toksik.

Laporan itu berkata, pencemaran daripada racun perosak, plastik dan sisa elektronik menyebabkan pencabulan hak asasi manusia yang meluas dan sekurang-kurangnya 9 juta kematian pramatang setahun dan isu itu sebahagian besarnya diabaikan.

Pandemik koronavirus telah menyebabkan hampir 5.9 juta kematian, menurut data Worldometer.

“Pendekatan semasa untuk menguruskan risiko yang ditimbulkan oleh pencemaran dan bahan toksik jelas gagal, mengakibatkan pelanggaran hak yang meluas terhadap persekitaran yang bersih, sihat dan mampan,” menurut kesimpulan dibuat oleh pengarang laporan itu, David Boyd yang juga Pelapor Khas PBB.

Beliau menggesa pengharaman penggunaan polyfluoroalkyl dan perfluoroalkyl, bahan buatan manusia yang digunakan dalam produk isi rumah seperti alat memasak tidak melekat yang telah dikaitkan dengan kanser dan digelar “bahan kimia selamanya” kerana ia tidak mudah rosak.

Boyd turut menggesa supaya lokasi-lokasi tapak tercemar dibersihkan dan dalam kes yang teruk, kemungkinan banyak penempatan semula komuniti terjejas – kebanyakan di kawasan penduduk  miskin, terpinggir dan orang asli – dipanggil “zon korban”.

Istilah itu, yang pada asalnya digunakan untuk menggambarkan zon ujian nuklear, telah diperluaskan dalam laporan untuk memasukkan mana-mana tapak atau tempat yang sangat tercemar yang tidak boleh didiami disebabkan perubahan iklim.

“Apa yang saya harap dapat dilakukan dengan menceritakan kisah-kisah zon pengorbanan ini adalah untuk benar-benar meletakkan wajah manusia pada statistik yang tidak dapat dijelaskan dan tidak dapat difahami (jumlah kematian akibat pencemaran),” kata Boyd.

Sementara itu, Ketua Hak Asasi Manusia PBB, Michelle Bachelet berkata, ancaman alam sekitar adalah cabaran hak global terbesar dan semakin banyak kes iklim dan keadilan alam sekitar yang menggunakan hak asasi manusia dengan jayanya.

Sisa kimia ditetapkan untuk menjadi sebahagian daripada rundingan pada persidangan alam sekitar PBB di Nairobi, Kenya, bermula pada 28 Februari, termasuk cadangan untuk menubuhkan panel setia, serupa dengan Panel Antara Kerajaan Mengenai Perubahan Iklim. – Reuters (https://www.reuters.com/business/environment/pollution-causing-more-deaths-than-covid-action-needed-says-un-expert-2022-02-15/)