Hwasong-17 adalah ICBM paling berkuasa setakat ini. foto KCNA

SEOUL – Pelancaran peluru berpandu balistik antara benua (ICBM) yang paling berkuasa setakat ini, Hwasong-17 – menandakan berakhirnya tahanan antara Korea dan ancaman hubungan dingin antara Pyongyang dan Washington.

Ujian itu membawa tindak balas segera dari selatan sempadan. Hanya beberapa jam selepas pelancaran, Korea Selatan melancarkan beberapa sistem peluru berpandu dalam satu siri latihan.

Ketua Turus Bersama Seoul berkata, latihan itu menunjukkan “keupayaan dan kesediaan tenteranya untuk melakukan serangan tepat terhadap titik pelancaran peluru berpandu, kemudahan arahan dan sokongan pada bila-bila masa sekiranya Korea Utara menembak peluru berpandu”.

Kementerian Penyatuan Korea Selatan menggesa Korea Utara “menghentikan tindakannya yang menimbulkan ketegangan di Semenanjung Korea dan menjejaskan kestabilan keselamatan rantau itu dan kembali ke meja rundingan untuk dialog”.

Presiden Moon Jae-in yang telah berpegang kepada dasar penyesuaian semula selama hampir lima tahun memegang jawatan, mengutuk Pyongyang kerana melanggar moratoriumnya.

Beliau merujuk kepada ikrar Kim Jong Un pada April 2018 untuk berhenti menguji ICBM dan senjata nuklear.

Menurut media Korea Utara, pelancaran itu berfungsi “untuk menunjukkan dengan bangga kekuatan penghalang perang nuklear Korea Utara yang boleh dipercayai,”.

Pyongyang menambah, ia “bersedia sepenuhnya untuk mengekang dan membendung sebarang percubaan ketenteraan berbahaya oleh Amerika Syarikat”.

Empat tahun selepas mengisytiharkan moratorium, Pyongyang nampaknya sudah bosan menunggu ganjaran seperti pelonggaran sekatan.

Mark Barry, pakar Korea Utara dan editor bersekutu untuk Jurnal Antarabangsa Mengenai Keamanan Dunia berkata, keputusan untuk menyambung semula ujian ICBM tidak datang begitu sahaja.

“Ia telah dirancang selama berbulan-bulan.

“Inilah yang terhasil daripada kegagalan sidang kemuncak Hanoi yang tidak boleh dimaafkan tiga tahun lalu,” tambah Barry yang merujuk kepada pertemuan antara Kim Jong Un dan Presiden Donald Trump yang dipendekkan selepas kedua-dua pihak gagal bersetuju dalam isu termasuk pelepasan sekatan.

Penganalisis itu juga mengkritik dasar semasa Presiden Joe Biden kerana tidak “berhasrat untuk benar-benar melibatkan Korea Utara dalam sebarang syarat, selain menyerahkan senjata nuklear dan peluru berpandu jarak jauhnya”.

Kurang daripada dua bulan sebelum pelantikan Presiden Korea Selatan yang baharu dipilih Yoon Suk-yeol, yang telah berjanji untuk mengambil pendekatan lebih keras ke atas Korea Utara, sekali gus menunjukkan keadaan di semenanjung itu tidak mungkin bertambah baik dalam masa terdekat.

“Saya dengan tegas memberi amaran kepada Korea Utara bahawa tiada apa yang boleh diperoleh daripada provokasi,” tulis Yoon di laman Facebooknya pada hari Jumaat.

Selain menghantar mesej kuat kepada pentadbiran Yoon yang akan datang, masa ujian itu juga berkaitan dengan latihan ketenteraan bersama AS-Korea Selatan yang dijadualkan pada April ini, menurut Kim Young-jun, seorang profesor di Universiti Pertahanan Nasional Korea.

Young-jun menambah, perang Rusia ke atas Ukraine mungkin turut mempengaruhi keputusan Korea Utara untuk mematahkan moratoriumnya.

“Persaingan AS-China yang semakin teruk dan hubungan AS-Rusia yang tegang akibat Ukraine telah membawa kepada situasi baharu (serupa) Perang Dingin antara Korea Utara, China dan Rusia di satu pihak dan Korea Selatan, AS dan Jepun sebaliknya,” katanya. – WSJ (https://asia.nikkei.com/Spotlight/N-Korea-at-crossroads/North-Korea-s-launch-of-new-ICBM-signals-cutting-of-ties-to-South)