Kru Kapal Pasific Dove (tengah) dipindahkan oleh APMM untuk dibawa ke hospital susulan lelaki itu mengalami tekanan darah tinggi ketika dalam pelayaran.

BALIK PULAU – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Pulau Pinang melakukan operasi pemindahan perubatan (Medevac) membawa seorang kru kapal yang mengalami tekanan darah tinggi ketika dalam pelayaran di 6.9 batu nautika utara Mukah Head di sini, hari ini

Pengarah Maritim Pulau Pinang, Kepten Maritim Abd Razak Mohamed berkata, kru Kapal Pasific Dove, Santosh Kumar, 47, mengalami tekanan darah tinggi ketika dalam pelayaran dari Singapura ke Pelabuhan Kalinada, India.

Jelas beliau, terdahulu pihaknya menerima panggilan kecemasan daripada ejen kapal berkenaan kira-kira jam 5.30 pagi memaklumkan keadaan kru berasal dari India itu.

“Berdasarkan koordinat, kapal itu berada dalam kawasan Maritim Negeri Kedah-Perlis, APMM Pulau Pinang memohon bantuan aset dari Zon Maritim Kuala Kedah bagi mengatur gerak ke lokasi bagi membantu memindahkan mangsa.

“Bot Perkasa 1226 dari Zon Maritim Kuala Kedah tiba di lokasi kapal Pacific Dove sekitar jam 8 pagi sebelum mangsa dipindahkan ke bot untuk dibawa ke Jeti Swettenham Pier, di sini.

“Lelaki berkenaan kemudian dibawa ke Hospital Gleneagles untuk rawatan lanjut,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Tambah Abd Razak, orang ramai boleh boleh menghubungi talian hotline Pusat Operasi Maritim Pulau Pinang di talian 04 262 6146 atau talian kecemasan MERS 999 untuk membuat aduan salah laku jenayah maritim atau kecemasan di laut. – MalaysiaGazette