Bot Kazu 1 yang membawa 26 penumpang dilaporkan hilang pada hari Sabtu lalu di Pulau Hokaido. foto Kyodo

TOKYO – Seramai 10 orang disahkan maut selepas sebuah bot pelancong dengan sejumlah 26 penumpang dan anak kapal hilang di perairan bergelora pada hari Sabtu lalu di luar tapak Warisan Dunia di Pulau Hokkaido, kata pengawal pantai.

Pesawat dan kapal yang dihantar oleh Pengawal Pantai Jepun dan Pasukan Pertahanan Diri meneruskan usaha menyelamat selepas bot Kazu I seberat 19 tan terputus hubungan, selepas melaporkan ia dinaiki air sekitar 1.15 tengah hari. Sabtu.

Terdapat 24 penumpang termasuk dua kanak-kanak.

Sembilan daripada 10 orang ditemui di dalam air dan di atas batu berhampiran sekitar 10 kilometer dari tempat bot itu membuat panggilan menyelamat pertamanya.

Pihak berkuasa meneruskan usaha mencari baki 16 orang lagi dan bot berkenaan.

Bot itu meninggalkan pelabuhan di bandar Shari sekitar jam 10 pagi Sabtu dan kesemuanya dipercayai memakai jaket keselamatan.

Bot Kapal yang dikemudi seorang kapten berusia 54 tahun dan seorang kru berusia 27 tahun memberitahu pengendalinya, Shiretoko Yuransen bahawa kenderaan itu condong 30 darjah sekitar jam 2 petang. sebelum terputus hubungan, menurut pengawal pantai.

Insiden itu berlaku semasa Kazu I berada di perairan Air Terjun Kashuni, tapak indah yang popular berhampiran hujung Semenanjung Shiretoko sekitar 27 kilometer di timur laut pelabuhan asal bot itu.

Suhu air di kawasan itu sekitar 2 hingga 4 darjah Celsius sejak beberapa hari lalu dan ombak tinggi serta angin kencang sekitar tengah hari Sabtu, menurut koperasi perikanan tempatan.

Disebabkan itu, bot nelayannya kembali ke pelabuhan sebelum tengah hari kerana cuaca buruk, katanya.

Kazu I adalah bot pelancong pertama yang beroperasi di kawasan itu musim ini.

Dengan amaran angin dan ombak tinggi dikeluarkan di kawasan itu pada hari Sabtu, seorang kapten pengendali bot pelancong lain berkata, dia menasihatkan kru Kazu I supaya tidak meninggalkan pelabuhan.

Menurut Kementerian Tanah, Infrastruktur, Pengangkutan dan Pelancongan, Kazu I berlanggar dengan objek terapung pada Mei tahun lalu, mencederakan tiga penumpang. – Japan Times

Bot itu juga terkandas pada bulan Jun di air cetek sejurus selepas meninggalkan pelabuhan.

Kementerian memulakan pemeriksaan di lokasi ke atas pengendali bot itu, manakala Lembaga Keselamatan Pengangkutan Jepun menghantar pegawai ke pejabat pengawal pantai tempatan untuk menyiasat kejadian itu.

Semenanjung di timur laut Hokkaido dikenali sebagai destinasi popular untuk mengesan ais hanyut dan telah ditetapkan sebagai tapak Warisan Semula Jadi Dunia pada tahun 2005 dan merupakan habitat bagi banyak spesies haiwan dan tumbuhan yang jarang ditemui. – Japan Times (https://www.japantimes.co.jp/news/2022/04/25/national/hokkaido-tourist-boat-accident/)