Imej virus cacar monyet melalui mikroskop. Foto Reuters

NEW YORK – Beberapa kes yang disyaki dan disahkan cacar monyet(monkeypox) sedang disiasat di beberapa negara Eropah, Amerika Syarikat (AS), Kanada dan United Kingdom, menurut pihak berkuasa kesihatan dan laporan media tempatan.

Kes baharu terbaharu dilaporkan di Perancis, Itali dan Sweden.

Siasatan itu dilakukan susulan pengesahan kes di AS, Sepanyol dan Portugal pada hari Rabu, serta siasatan ke atas 13 kes yang disyaki di Kanada.

Cacar monyet paling kerap berlaku di kawasan terpencil di Afrika Tengah dan Barat.

Monkeypox adalah jangkitan virus yang jarang berlaku yang biasanya mengalami simptom ringan dan kebanyakan pesakit pulih dalam beberapa minggu, menurut Perkhidmatan Kesihatan Kebangsaan UK.

Virus ini tidak mudah merebak antara manusia dan risiko kepada orang ramai dikatakan sangat rendah.

Kes pertama penyakit itu di UK dilaporkan pada 7 Mei, yang mana pesakit itu baru-baru ini pergi ke Nigeria dan dipercayai telah dijangkiti virus itu sebelum pergi ke England, kata Agensi Keselamatan Kesihatan UK.

Kini terdapat sembilan kes yang disahkan di UK. Sumber jangkitan ini belum lagi disahkan tetapi kes-kes nampaknya telah “diperoleh secara tempatan”, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Di Eropah, satu kes yang disahkan dilaporkan di Sweden pada Khamis, serta satu di Itali dan satu kes yang disyaki di Perancis.

Pihak berkuasa Sweden berkata, mereka tidak pasti bagaimana individu itu dijangkiti virus itu, tetapi media tempatan melaporkan bahawa individu di Itali itu baru pulang dari Kepulauan Canary.

Lima kes yang disahkan juga dilaporkan di Portugal pada hari Rabu, serta tujuh di Sepanyol.

Walaupun tiada vaksin telah diluluskan untuk Monkeypox di Eropah, pihak berkuasa kesihatan Sepanyol dilaporkan telah membeli beribu-ribu vaksin cacar untuk menangani wabak itu, menurut akhbar Sepanyol El País.

Monkeypox adalah ahli keluarga virus yang sama dengan cacar. – BBC