Charles Michel. Foto Reuters

BRUSSELS – Pemimpin Kesatuan Eropah bersetuju dengan rancangan untuk menyekat lebih daripada dua pertiga import minyak Rusia.

Larangan itu adalah kompromi yang tidak akan menjejaskan import minyak saluran paip buat masa ini susulan tentangan dari Hungary.

Ketua Majlis Eropah Charles Michel berkata, perjanjian itu memutuskan “sumber pembiayaan yang besar” untuk jentera perang Rusia.

Ia adalah sebahagian daripada pakej sekatan keenam yang diluluskan pada sidang kemuncak di Brussels, yang perlu dipersetujui oleh semua 27 negara anggota.

Michel berkata, EU juga telah bersetuju dengan langkah keras yang menyasarkan bank terbesar Rusia, Sberbank, dan tiga penyiar milik kerajaan.

Anggota EU menghabiskan masa berjam-jam untuk menyelesaikan perselisihan mereka berhubung larangan import minyak Rusia, dengan Hungary penentang utamanya.

Kompromi itu menyusul selepas beberapa minggu perbalahan sehingga dipersetujui akan ada “pengecualian sementara untuk minyak yang dihantar melalui saluran paip ke EU”, kata Michel kepada pemberita.

Oleh sebab itu, sekatan serta-merta akan menjejaskan hanya minyak Rusia yang diangkut ke EU melalui laut – dua pertiga daripada jumlah yang diimport dari Rusia.

Tetapi dalam praktiknya, Presiden Suruhanjaya Eropah Ursula von der Leyen berkata skop larangan itu akan menjadi lebih luas kerana Jerman dan Poland telah menawarkan diri untuk menghentikan import saluran paip mereka sendiri menjelang akhir tahun ini.

“Baki adalah sekitar 10-11% yang diliputi oleh Druzhba selatan,” kata Von der Leyen, merujuk kepada saluran paip Rusia yang membekalkan minyak ke Hungary, Slovakia dan Republik Czech.

Majlis Eropah akan menyemak semula pengecualian ini “secepat mungkin”, tambahnya.

Larangan import minyak Rusia pada mulanya dicadangkan oleh Suruhanjaya Eropah – yang membangunkan undang-undang untuk negara anggota sebulan yang lalu.

Tetapi tentangan, terutamanya dari Hungary, yang mengimport 65% minyaknya dari Rusia melalui saluran paip, menahan pusingan terbaharu sekatan EU.

Negara-negara lain seperti Slovakia dan Republik Czech juga meminta lebih masa kerana bergantung kepada minyak Rusia.

Bulgaria, yang telah terputus daripada gas Rusia oleh Gazprom, juga telah meminta untuk tidak ikut serta. – BBC