Amerika Syarikat mahu membekalkan Sistem Roket Artileri Mobiliti Tinggi jarak sederhana (HIMARS) kepada Ukraine. Foto Getty Images

 

MOSCOW – Rusia menuduh Amerika Syarikat (AS) berusaha untuk memanjangkan perang di Ukraine selepas Presiden Biden menyatakan kesediaan untuk membekalkan Kyiv dengan peluru berpandu jarak jauh yang baharu.

Jurucakap Kremlin Dmitry Peskov berkata, AS “sengaja mencurah minyak ke dalam api” dengan penghantaran senjata tersebut.

”Bekalan sedemikian tidak menyumbang kepada kesediaan kepimpinan Ukraine untuk menyambung semula rundingan damai,” tambahnya.

Secara berasingan, kerajaan Jerman juga berjanji untuk menghantar sistem pertahanan udara ke Ukraine.

Canselor Olaf Scholz memberitahu ahli Parlimen bahawa sistem IRIS-T adalah sistem paling moden yang dimiliki Jerman dan membolehkan Ukraine mempertahankan seluruh bandar daripada serangan udara Rusia.

Menteri Luar Rusia Sergei Lavrov mengecam penghantaran itu dan berkata pengumuman Biden meningkatkan risiko “negara ketiga” diseret ke dalam konflik.

Peluru berpandu jarak jauh itu untuk membantu tentera Ukraine menyerang pasukan musuh dengan lebih tepat dari jarak yang lebih jauh.

AS sebelum ini tidak bersedia untuk menyediakan senjata itu kerana bimbang ia boleh digunakan terhadap sasaran di Rusia, tetapi AS berkata, Kyiv telah memberi jaminan ia tidak akan berlaku.

Pada hari Rabu, Biden berkata, bantuan maut itu mungkin mengukuhkan kedudukan rundingan Kyiv terhadap Rusia dan kemungkinan menjadikan penyelesaian diplomatik

Seorang pegawai kanan AS berkata, pakej senjata baharu itu akan merangkumi empat Sistem Roket Artileri Mobiliti Tinggi M142 (HIMARS).

“Ini adalah sistem berpandukan ketepatan dengan jarak lanjutan. Begitu juga untuk sasaran bernilai tinggi yang membolehkan mereka menahan sedikit tekanan tentera Ukraine di hadapan, kami fikir sistem ini akan sangat berguna,” Timbalan Setiausaha Pertahanan Dr Colin H Kahl berkata.

Sistem itu boleh melancarkan berbilang peluru berpandu berpandu ketepatan pada sasaran sejauh 70km (45 batu) – lebih jauh daripada artileri yang dimiliki Ukraine pada masa ini.

Senjata itu juga dipercayai lebih tepat daripada persamaan peluru berpandu yang dimilik Ukraine sama seperti Rusia. – BBC