Video seorang wanita memanjat dinding perigi demi mendapatkan air mendapat perhatian. Foto ANI

NEW DELHI – Satu video tular menunjukkan seorang wanita memanjat dinding perigi untuk mendapatkan air telah menonjolkan kekurangan yang teruk di beberapa kawasan di negeri tengah India Madhya Pradesh tular

Video itu menunjukkan wanita itu menuruni telaga tanpa tali untuk mendapatkan air.

Penduduk di perkampungan Ghusiya telah dipaksa berbuat demikian selepas telaga kering.

Beberapa kawasan lain di seluruh India menghadapi krisis air yang sama.

Video yang menunjukkan penduduk India mempertaruhkan nyawa mereka untuk mendapatkan air kerap menjadi viral.

Pada bulan April, video serupa menunjukkan seorang wanita turun ke dalam perigi di negeri Maharashtra untuk mendapatkan air.

Laporan global 2019 telah menamakan India antara 17 negara yang mengalami masalah bekalan air yang sangat tinggi. – BBC

Laporan itu berkata, negeri Madhya Pradesh, Punjab, Rajasthan, Uttar Pradesh, Gujarat, Uttarakhand dan Haryana adalah antara yang paling teruk dilanda krisis itu.

Di Madhya Pradesh, kekurangan air adalah isu yang berulang setiap musim panas.

Kerajaan negeri telah menjanjikan bekalan air paip ke setiap kampung menjelang 2024 namun air minuman masih tidak dapat diakses oleh jutaan orang.

Di Ghusiya, penduduk kampung yang marah berkata, mereka akan memboikot pilihan raya tempatan tahun ini untuk membantah kerajaan.

“Kami perlu turun telaga untuk mengumpul air. Terdapat tiga telaga (di sini), semuanya hampir kering,” kata seorang wanita kepada agensi berita ANI.

“Kakitangan kerajaan dan pemimpin politik hanya datang [ke sini] semasa pilihan raya. Kali ini kami memutuskan untuk tidak memberi undi sehingga kami mempunyai bekalan air yang betul,” katanya.

Ramai orang India di media sosial bertindak balas terhadap apa yang mereka panggil video “menyayat hati” dan menggesa pegawai untuk segera membantu kampung itu.

India ialah pengekstrak air bawah tanah terbesar di dunia – ramai yang masih bergantung padanya untuk bekalan air harian mereka.

Tetapi hampir dua pertiga daripada daerah di negara ini terancam oleh kejatuhan paras air bawah tanah, kata Bank Dunia. – BBC