Sumber: Ranstad

KUALA LUMPUR – ‘Gaji dan faedah’ menarik merupakan cadangan nilai pekerja (EVP) paling penting dicari oleh responden Malaysia dalam mencari majikan yang ideal.

Faktor itu meningkat dua peratus tahun ke tahun kepada 74 peratus pada 2022.

Kedudukan ‘Imbangan kerja-kehidupan yang baik’ menjadi faktor kedua utama kepada 70 peratus, meningkat satu peratus daripada tahun sebelumnya, menurut hasil Tinjauan Penyelidikan Jenama Majikan Ranstad 2022 di Malaysia.

Tinjauan dalam talian telah dijalankan pada Januari 2022 dengan lebih 2,500 responden di Malaysia oleh Ranstad yang merupakan peneraju penyelesaian sumber manusia global.

Mengulas mengenai hasil tinjauan, Pengarah Negara Ranstad Malaysia, Fahad Naeem berkata, memandangkan pasaran buruh mencapai pemulihan pantas selepas Covid-19, perniagaan mengambil bakat baharu untuk meningkatkan operasi dan projek pertumbuhan mereka dengan cepat.

Permintaan yang tinggi untuk bakat mahir merentas industri telah memberi peluang kepada pencari kerja untuk berunding mendapatkan gaji yang lebih tinggi dan faedah yang lebih baik supaya mereka dapat meningkatkan keseimbangan kehidupan kerja dan taraf hidup lebih tinggi di Malaysia, katanya.

”Ramai rakyat Malaysia bimbang dengan kenaikan inflasi dan kos sara hidup. Jika gaji mereka tidak sepadan dengan keperluan mereka, pekerja akan mencari pekerjaan dengan syarikat lain yang mampu memenuhi jangkaan mereka untuk mengekalkan kualiti hidup mereka,” katanya.

Keseimbangan kehidupan kerja juga menjadi lebih penting kepada pekerja Malaysia, dengan 70 peratus responden meletakkannya sebagai EVP kedua terpenting dalam majikan yang ideal.

Sembilan daripada 10 responden di Malaysia mengambil keputusan untuk meningkatkan keseimbangan kerja-kehidupan mereka.

Dua daripada lima responden (44 peratus) mahu bekerja pada slot masa yang fleksibel dan 33 peratus mahu bekerja dari rumah lebih kerap.

Kira-kira satu daripada empat responden (23 peratus) pula mahu bekerja lebih masa dalam tempoh yang sedikit supaya mempunyai keseimbangan kerja dan kehidupan dengan lebih baik.

Naeem yang mengulas trend ini berkata, ramai rakyat Malaysia berpeluang menilai semula cara kerja sesuai dengan kehidupan mereka dan tujuan kerjaya mereka beberapa tahun kebelakangan ini.

Apabila bekerja secara fleksibel, pekerja tidak perlu risau tentang berulang-alik pada waktu puncak, menjimatkan banyak masa bagi pekerja yang perlu melakukan perjalanan ke bandar.

Malah kerja hibrid bukan sahaja mengurangkan tahap tekanan, ia juga boleh mengurangkan ketidakhadiran di tempat kerja kerana pekerja kurang cuti sakit untuk mengelak lewat ke tempat kerja atau berhadapan dengan kesesakan lalu lintas.

Walau bagaimanapun, bilangan responden yang bekerja dari jauh (rumah) telah menurun sebanyak 18 peratus tahun ke tahun kepada 51 peratus pada 2022.

Pada masa yang sama, 54 peratus responden mahu majikan mereka menawarkan pengaturan kerja fleksibel pengaturan untuk membantu meningkatkan keseimbangan kerja-kehidupan mereka.

“Rakyat Malaysia mengutamakan fleksibiliti kerja lebih daripada sebelumnya. Mereka mahu memilih di mana dan bila mereka bekerja supaya mereka boleh menjadualkan aktiviti peribadi sekitar waktu kerja mereka.

”Ini amat baik bagi ibu bapa yang bekerja, yang perlu melakukan perjalanan pada waktu puncak untuk menghantar anak-anak mereka ke dan dari sekolah. Jika majikan mereka tidak menawarkan fleksibiliti kerja yang mereka inginkan, kemungkinan besar mereka akan mencari syarikat yang menawarkan kerja hibrid atau fleksibel,” kata Naeem.

Selain itu, pekerja juga mahukan sokongan lebih besar daripada majikan dari segi penjagaan kesihatan dan faedah kesihatan mental supaya mereka dapat mengatasi jangkaan kehidupan kerja yang berubah dengan lebih baik.

Sehubungan itu, syarikat harus menyemak insurans korporat mereka untuk memastikan ia cukup teguh untuk menarik dan mengekalkan bakat.

“Syarikat yang ingin menarik bakat juga harus membayar pekerja mereka secara adil sebagai pertukaran untuk kemahiran, pengalaman dan sumbangan kerja mereka. Jika pekerja telah melebihi jangkaan, mereka juga akan menjangkakan bonus,” katanya.

Sebanyak 85 peratus pekerja Malaysia berkata, majikan harus menawarkan peluang untuk meningkatkan kemahiran untuk perkembangan profesional dan peribadi.

Bagaimanapun, hanya 59 peratus memaklumkan majikan mereka menawarkan peluang pembangunan yang mencukupi.

”Salah satu cabaran yang dihadapi oleh majikan dan bakat di Malaysia ialah jurang kemahiran yang semakin melebar. Walau bagaimanapun, jika majikan teragak-agak untuk melabur dalam latihan dan pembangunan untuk pekerja mereka, tenaga kerja tidak akan dapat mengejar apa yang diharapkan daripada mereka pada masa hadapan.

”Majikan yang menyokong keinginan tenaga kerja mereka untuk meningkatkan kemahiran bukan sahaja membantu mereka berasa lebih puas dalam kerjaya mereka sekarang, tetapi mereka mengekalkan bakat dengan set kemahiran yang berkembang secara aktif untuk tenaga kerja kalis masa hadapan,” tambah Naem

Tiga perempat daripada responden berkata, mereka berkemungkinan kekal bersama majikan sedia ada jika mereka menerima peluang kemahiran semula dan peningkatan kemahiran. – MalaysiaGazette