Boris Johnsom Foto: FB Boris Johnson

LONDON – Perdana menteri baharu Britain akan diumumkan pada 5 September ini.

Setakat ini 11 calon mahu menggantikan Boris Johnson sebagai pemimpun Parti Konservatif yang memerintah dan perdana menteri selepas beliau melepaskan jawatan.

Peletakan jawatan Johnson dibuat selepas 59 Ahli Parlimen berundur daripada kerajaannya dalam tempoh 48 jam baru-baru ini.

Johnson terpalit dengan skandal yang tidak berkesudahan selama berbulan-bulan.

Beliau juga menjadi perdana menteri pertama Britain dalam sejarah yang didenda polis kerana melanggar undang-undang dengan menghadiri parti pada 2020 semasa sekatan pergerakan Covid-19.

Walaupun terselamat daripada undi tidak percaya baru-baru ini, tetapi lebih 40 peratus anggota partinya mahu beliau berundur.

Jawatankuasa Ahli Parlimen Konservatif 1922 yang menganjurkan pencalonan kepimpinan berkata, mereka memerlukan sekurang-kurangnya 20 pencalonan daripada 358 ahli Parlimen parti itu untuk meneruskan pusingan pertama undi pada hari Rabu (13 Julai) ini.

Sesiapa yang kemudiannya menerima kurang daripada 30 undi akan disingkirkan sebelum undian lain menyusul pada hari Khamis.

Hampir semua pesaing telah menjanjikan pemotongan cukai yang meluas untuk meraih sokongan.

“Saya sangat berminat untuk menyelesaikan perkara ini dengan lancar, bersih dan secepat mungkin,” kata Graham Brady, pengerusi jawatankuasa itu.

Tinjauan laman web Parti Konservatif pada hari Isnin mendapati bekas Menteri Pertahanan, Penny Mordaunt adalah yang paling popular, diikuti oleh Menteri Kesaksamaan, Kemi Badenoch dan Rishi Sunak, yang meletakan jawatan sebagai Menteri Kewangan unti membantu menjatuhkan Johnson.

“Nampaknya terdapat medan yang agak besar pada masa ini, pertandingan yang meriah. Saya harap kita akan mengadakan pertandingan yang sangat membina, tetapi (juga) peluang yang sangat baik untuk perbahasan yang betul, sihat, membina tentang hala tuju masa depan Parti Konservatif,” kata Brady.

Persaingan untuk mendapatkan jawatan tertinggi itu berlaku selepas salah satu tempoh paling huru-hara dalam sejarah politik British moden, apabila lebih daripada 50 menteri dan pembantu kerajaan melepaskan jawatan.

Satu tinjauan oleh Savanta ComRes pada hari Isnin meletakkan pembangkang Parti Buruh pada 43% berbanding dengan 28% untuk Parti Konservatif, mendahului undian terbesar sejak 2013. – Reuters