Foto Reuters

MOSCOW – Google didenda sebanyak 21.1 bilion ruble (AS$373 juta) oleh Rusia kerana gagal menyekat akses kepada bahan “terlarang” tentang perang di Ukraine dan kandungan lain.

Roskomnadzor, Pengawal selia Komunikasi Rusia berkata, maklumat itu termasuk laporan “palsu” yang memburukkan tentera Rusia dan kandungan muat turun yang menggesa orang ramai melakukan protes.

Rusia menggelar gergasi teknologi Amerika Syarikat (AS) itu sebagai pelanggar undang-undangnya yang “sistematik”.

Google belum memberi sebarang kenyataan setakat ini.

Anak syarikat tempatan syarikat itu mengisytiharkan muflis bulan lepas.

Tindakan itu dibuat selepas pihak berkuasa Rusia merampas akaun bank tempatannya, membolehkan mereka mendapatkan semula 7.2 bilion rubel yang telah diperintahkan oleh firma itu untuk membayar atas sebab yang sama tahun lepas.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Rusia telah meningkatkan tekanan ke atas firma teknologi, menuduh mereka tidak mengawal kandungan dengan betul dan campur tangan dalam hal ehwal dalaman negara.

Usaha mengawal media sosial dan laman berita lain telah meningkat berikutan pencerobohan Ukraine sejak Februari.

Kerajaan Rusia juga meluluskan undang-undang yang mengancam individu menyebarkan maklumat “palsu” tentang perang dengan 15 tahun penjara.

Pada bulan Mac, Google, yang dimiliki oleh Alphabet, berhenti menawarkan perkhidmatan komersialnya di Rusia, seperti pengiklanan.

Ia juga telah meningkatkan sekatannya untuk akaun berita yang disokong oleh Rusia dan kakitangan yang dipindahkan.

Walau bagaimanapun, tidak seperti beberapa laman media sosial lain, seperti Facebook, ia tidak diharamkan sepenuhnya di Rusia, memandangkan banyak telefon pintar bergantung kepada teknologi syarikat ini.

Pada bulan Mac, Alphabet berkata, keputusan untuk terus menawarkan carian, peta dan YouTube memberikan rakyat Rusia akses kepada “maklumat dan perspektif global”.

Denda yang diumumkan pada hari Isnin, yang dikira sebagai bahagian daripada hasil tempatan firma itu, menandakan penalti terbesar yang pernah dikenakan ke atas syarikat teknologi di Rusia, menurut media kerajaan. – BBC