Teo Nie Ching

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen pembangkang mendedahkan mereka dijemput menghadiri satu sidang khas yang akan dibuat oleh tiga menteri daripada kerajaan bagi menjelaskan mengenai isu tuntutan waris Kesultanan Sulu.

Sesi yang diadakan secara tertutup itu, kata Teo Nie Ching (PH-Kulai) akan diadakan malam ini di sebuah hotel di ibu negara.

“Semalam semua ahli Parlimen pembangkang dan bebas menerima satu ‘surat cinta’ daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Saya tidak boleh buat salinan dan kongsi dengan media.

“Surat itu adalah satu jemputan tapi boleh menjadi rahsia. Surat itu mendakwa satu sesi taklimat tertutup akan diadakan pada malam ini di Hotel Seri Pacific untuk tiga orang menteri menjelaskan tentang isu tuntutan waris Kesultanan Sulu,” katanya dalam sidang media di Dewan Negara hari ini.

Tiga menteri itu adalah Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Hal Ehwal Undang-undang), Datuk Seri Wan Junaidi Tunku Jaafar, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Ekonomi), Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Menteri Luar, Datuk Seri Saifuddin Abdullah.

Jelas Nie Ching, mereka menerima surat jemputan itu semalam dan dikategorikan sebagai rahsia.

Jelas Nie Ching lagi, pihaknya diminta untuk hadir dan satu sesi soal jawab turut akan diadakan.

“Kami ada sesi soal jawab tetapi ini adalah sesi taklimat tertutup,” katanya lagi.

Undangan yang dibuat kerajaan itu susulan tindakan Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Tan Sri Azhar Azizan Harun menolak usul Isnaraissah Munirah (Warisan-Kota Belud) mengenai tuntutan warisa kesultanan Sulu.

Semalam, Azhar Azizan tampil memberikan penjelasan mengapa beliau enggan menerima usul tuntutan Sulu.

Menurutnya, keputusan itu diambil bagi mengelak segala strategi dan perancangan kerajaan mendepani kes yang masih berjalan di mahkamah itu tidak diketahui pihak lawan.

Isnaraissah sebelum ini mempertikaikan kelewatan kerajaan membuat permohonan untuk menggantung penguatkuasaan Final Award yang dikeluarkan Mahkamah Arbitarsi Paris. – MalaysiaGazette

ARTIKEL BERKAITAN:

Keputusan tolak usul Sulu elak strategi kita diketahui pihak lawan – Azhar