Maurice Hastings. foto Twitter

DOWNTOWN, LOS ANGELES – Seorang lelaki yang menghabiskan lebih 38 tahun di penjara kerana didapati bersalah dalam pembunuhan pada tahun 1983 dan dua cubaan membunuh telah dibebaskan dari penjara California.

Pembebasan Maurice Hastings, 69, selepas bukti DNA yang tidak diuji selama ini menunjukkan jenayah itu dilakukan oleh orang lain, kata peguam daerah Los Angeles County. Jumaat.

Serentak itu, hukuman penjara seumur hidup telah digugurkan semasa perbicaraan mahkamah pada 20 Oktober lalu atas permintaan pendakwa raya dan peguamnya dari Los Angeles Innocence Project di California State University, Los Angeles.

”Saya berdoa selama bertahun-tahun agar hari ini tiba,” kata Hastings pada sidang akhbar.

Katanya, dia mahu tidak menuding jari pada sesiapa sebaliknya hanya mahu menikmati kehidupan sekarang sementara ada.

“Apa yang berlaku kepada Hastings adalah ketidakadilan yang dahsyat. Sistem keadilan tidak sempurna, dan apabila kita mengetahui bukti baharu yang menyebabkan kita hilang keyakinan terhadap sabitan, adalah menjadi kewajipan kita untuk bertindak pantas,” kata peguam George Gascón dalam satu kenyataan.

Mangsa dalam kes itu, Roberta Wydermyer, telah diserang secara seksual dan dibunuh dengan satu tembakan di kepala.

Mayatnya ditemui dalam bagasi di kenderaannya di Inglewood, Los Angeles.

Hastings didakwa melakukan pembunuhan ini dan pejabat peguam daerah memohon hukuman mati tetapi juri menemui jalan buntu.

Juri kedua mensabitkannya dan dia dijatuhi hukuman penjara seumur hidup pada 1988 tanpa kemungkinan parol.

Hastings telah mengekalkan dia tidak bersalah sejak dia ditangkap.

Pada masa bedah siasat mangsa, koroner menjalankan pemeriksaan serangan seksual dan air mani dikesan dalam swab mulut, kata kenyataan peguam daerah.

Hastings mendapatkan ujian DNA pada tahun 2000 tetapi pada masa itu pejabat peguam daerah menafikan permintaan itu.

Namun Hastings mengemukakan tuntutan tidak bersalah kepada Unit Integriti Sabitan tahun lalu dan ujian DNA Jun lalu mendapati air mani itu bukan miliknya.

Profil DNA itu dimasukkan ke dalam pangkalan data negeri bulan ini dan dipadankan dengan seseorang yang disabitkan dengan penculikan bersenjata yang mana seorang mangsa wanita diletakkan di dalam bagasi kenderaan.

Bagaimanapun, suspek itu, yang namanya tidak didedahkan, meninggal dunia di penjara pada 2020. – Agensi