Elon Musk. foto Twitter

NEW YORK – Pemilik baharu Twitter, Elon Musk mempertahankan tindakannya memecat kira-kira separuh daripada tenaga kerja syarikat itu.

Musk berkata, dia tiada pilihan kerana Twitter kerugian lebih AS$4 juta sehari.

Tetapi Musk berkata komitmen gergasi media sosial itu terhadap penyederhanaan kandungan “sama sekali tidak berubah”.

Musk, individi terkaya di dunia, mengambil alih Twitter dalam urus niaga bernilai AS$44 bilion.

Jutawan itu menerusi ciapannya berkata, pekerja yang kehilangan pekerjaan ditawarkan tiga bulan gaji pemberhentian, “iaitu 50% lebih daripada yang diperlukan oleh undang-undang”.

Laporan media pada hari Jumaat mendedahkan beribu-ribu kakitangan di Twitter di seluruh dunia kehilangan pekerjaan mereka.

Mereka yang dibuang mempersoalkan mengapa pekerja yang bertanggungjawab untuk mengeluarkan bahan berbahaya terlibat dalam pembuangan.

Kumpulan dan jurukempen keselamatan dalam talian telah mencadangkan Musk supaya melonggarkan dasar penyederhanaan kerana menjadikan Twitter kurang berkesan dalam mengalih keluar ucapan benci dan salah maklumat daripada platform tersebut

Larangan tetap Twitter yang diberikan kepada tokoh kontroversi – termasuk bekas presiden Donald Trump – juga dihapuskan.

Kebimbangan ini didorong oleh komen Musk pada hari Jumaat, yang cuba menyalahkan “penurunan pendapatan besar-besaran” Twitter pada “kumpulan aktivis” yang “cuba memusnahkan kebebasan bersuara di Amerika”.

Bagaimanapun, benang tweet Ketua Keselamatan dan Integriti Twitter, Yoel Roth, mengesahkan kebanyakan daripada lebih 2,000 penyederhana kandungan yang bekerja pada “semakan barisan hadapan” tidak terjejas.

Beliau berkata “pengurangan kuasa” menjejaskan kira-kira 15% daripada mereka yang bekerja dalam organisasi amanah dan keselamatan Twitter – berbanding dengan apa yang dikatakannya ialah pemotongan 50% di seluruh syarikat. – Agensi