Elizabeth Holmes. Foto Twitter

CALIFORNIA – Pengasas Theranos Inc., Elizabeth Holmes telah dijatuhi hukuman penjara lebih 11 tahun kerana didapati menipu pelabur dalam permulaan ujian darahnya yang dinilai berjumlah AS$9 bilion (£7.5 bilion).

Bekas bintang Silicon Valley itu secara palsu mendakwa teknologi itu boleh mendiagnosis penyakit dengan hanya beberapa titik darah.

Dia didapati bersalah pada Januari selepas perbicaraan selama tiga bulan.

Holmes, 38,  dijangka merayu terhadap hukuman itu, yang dijatuhkan pada hari Jumaat di mahkamah California.

Pernah dipuji sebagai “Steve Jobs masa hadapan”, dia pernah dikatakan sebagai jutawan buatan sendiri termuda di dunia.

Theranos Inc., sebuah syarikat milik persendirian yang digembar-gemburkan sebagai syarikat teknologi kesihatan.

Ia telah diasaskan pada 2003 oleh Holmes yang berusia 19 tahun selepas berhenti daripada Universiti Stanford dan Theranos mengumpul lebih daripada AS$700 juta daripada pemodal teroka dan pelabur swasta dan menghasilkan penilaian AS$10 bilion pada tahun 2013 dan 2014.

Syarikat itu mendakwa telah mencipta ujian darah yang memerlukan jumlah darah yang sangat kecil dan boleh dilakukan dengan cepat dan tepat, semuanya menggunakan peranti automatik padat yang telah dibangunkan oleh syarikat itu. Dakwaan ini kemudiannya terbukti palsu

Tetapi teknologi yang digembar-gemburkan Holmes tidak berfungsi menyebabkan dia dibanjiri tuntutan mahkamah, akhirnya syarikat itu dibubarkan menjelang 2018.

Dalam perbicaraan di San Jose, California, pendakwa raya berkata, Holmes secara sedar mengelirukan doktor dan pesakit tentang produk utama Theranos – mesin Edison yang syarikat itu mendakwa boleh mengesan kanser, diabetes dan keadaan lain hanya menggunakan beberapa titisan darah.

Mereka juga menuduh Holmes terlalu membesar-besarkan prestasi firma itu kepada penyokong kewangannya.

Juri akhirnya mendapati dia bersalah atas empat pertuduhan penipuan, dengan hukuman maksimum penjara 20 tahun.

Tetapi mereka mendapati dia tidak bersalah atas empat pertuduhan lain, dan gagal mencapai keputusan ke atas tiga lagi pertuduhan.

Sebelum Hakim Edward Davila memutuskan hukumannya pada hari Jumaat, Holmes dengan sebak memohon maaf kepada pelabur dan pesakit. – Agensi