Matawang Rupee India. Foto India.com

GENEVA – Penduduk India dijangka menerima sebanyak AS$100 bilion dalam bentuk kiriman wang tahun ini, menurut laporan Bank Dunia.

Ia merupakan kali pertama sebuah negara menerima wang sebanyak itu.

Peningkatan itu diterajui oleh kenaikan gaji dan pasaran buruh yang kukuh di Amerika Syarikat (AS) dan negara maju lain.

Secara keseluruhan, jumlah wang yang dihantar pulang oleh pendatang di seluruh dunia telah meningkat sebanyak 5% pada tahun 2022.

Wang itu merupakan sumber penting pendapatan isi rumah di negara berpendapatan rendah dan sederhana, kata Bank Dunia.

Kiriman wang dikaitkan dengan petunjuk kesihatan dan sosial yang bertambah baik.

Contohnya peningkatan berat lahir dan angka enrolmen sekolah yang lebih tinggi.

Negara penerima utama lain untuk kiriman wang termasuk Mexico, China, Mesir dan Filipina.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, ramai orang India telah berpindah ke pekerjaan bergaji tinggi di negara berpendapatan tinggi, seperti AS, United Kingdom dan Singapura – membolehkan mereka menghantar lebih banyak wang ke negara tersebut.

Pembayaran itu menyumbang kira-kira 3% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) India berdasarkan ukuran saiz ekonomi negara.

Walaupun India dan Nepal mengalami peningkatan dalam kiriman wang, negara-negara lain di Asia Selatan telah mengalami penurunan lebih daripada 10% pada tahun lepas, disebabkan oleh penamatan insentif kerajaan yang diperkenalkan semasa wabak itu.

Secara keseluruhan, kiriman wang ke negara berpendapatan rendah dan sederhana telah meningkat sebanyak 5% pada 2022 kepada sekitar AS$626 bilion (£510bn) – kira-kira separuh daripada kadar pertumbuhan yang dilihat pada 2021.

Tahun depan dijangka lebih mencabar kerana kenaikan harga dan pertumbuhan ekonomi yang lebih perlahan di seluruh dunia. – Agensi