Sempadan India, China di Arunachal Pradesh. Foto: arunachalobserver.org/

NEW DELHI – India berkata, askarnya telah bertempur dengan tentera China di kawasan yang menjadi pertikaian di sepanjang sempadan, yang pertama berlaku dalam tempoh lebih setahun.

Negara-negara itu telah berusaha untuk meredakan ketegangan sejak pertempuran besar membunuh sekurang-kurangnya 24 tentera pada 2020.

Tetapi pada hari Isnin, pertempuran berlaku di sektor Tawang di negeri Arunachal Pradesh pada Jumaat lepas, hujung timur India.

Kedua-dua askar mengalami kecederaan ringan..

“Kedua-dua pihak segera berpisah dari kawasan itu,” kata tentera India.

Komander dari kedua-dua pihak telah mengadakan mesyuarat sejurus selepas kejadian itu “untuk memulihkan keamanan dan ketenteraman”.

Menteri Pertahanan India Rajnath Singh, yang berucap kepada penggubal undang-undang di Parlimen pada hari Selasa berkata, pertemuan itu bermula apabila tentera China “menceroboh wilayah India” dan “secara unilateral cuba mengubah status quo” di sepanjang sempadan yang dipertikaikan berhampiran kawasan Yangtse.

Beliau berkata, askar India bertindak balas dengan tegas dan menghalang tentera China daripada “melanggar wilayah kami”, dan memaksa mereka kembali ke lokasi mereka.

Singh berkata, beberapa askar dari kedua-dua pihak telah cedera dalam pertempuran itu.

Beliau berkata, komander tentera India bertemu pada hari Ahad untuk membincangkan pertikaian itu, sambil menambah insiden itu telah diambil dengan pihak China “melalui saluran diplomatik”.

China dan India berkongsi sempadan de facto sepanjang 3,440km (2,100 batu) yang dipertikaikan – dipanggil Garis Kawalan Sebenar, atau LAC.

Namun kedudukan sungai, tasik dan penutup salji bermakna garisan sempadan boleh beralih.

Tentera di kedua-dua belah pihak yang mewakili dua tentera terbesar dunia – bersemuka di banyak tempat.

Ketegangan kadangkala memuncak menjadi pertelingkahan. Walau bagaimanapun, kedua-dua pihak telah cuba untuk meredakan ketegangan sejak pertempuran besar pada Jun 2020 di Lembah Galwan di wilayah Ladakh lebih jauh ke barat – yang 20 askar India dan sekurang-kurangnya empat askar China terkorban. – Agensi