Gambar hiasan. foto https://www.intelligenttransport.com/

LONDON – Kesatuan sekerja rangkaian kereta api Britain melancarkan mogok pada minggu ini, meletakkan penduduk negara ini dalam keadaan sukar.

Pemandu kereta api dalam kesatuan Aslef yang mewakili 15 syarikat akan melancarkan mogok pada 5 Januari ini, sebagai tambahan kepada tindakan yang telah dirancang oleh kesatuan RMT.

Ini, bermakna perkhidmatan kereta api Britain akan lumpuh.

Oleh itu, para penumpang dinasihatkan untuk melakukan perjalanan jika perlu memandangkan hanya 20% tren dijangka beroperasi dan waktu operasi yang dijadualkan dikurangkan kepada antara 7.30 pagi dan 6.30 petang.

Anggota kesatuan rel, maritim dan pengangkutan di Network Rail dan 14 pengendali kereta api akan melancarkan mogok untuk dua kali tempoh 48 jam, bermula pada hari Selasa dan sekali lagi dari Jumaat.

Dianggarkan 40,000 kakitangan akan menyertai mogok tersebut, membabitkan pekerja kereta api di Wales, Scotland dan England.

Manakala kekerapan perkhidmatan biasanya akan dikurangkan kepada satu kereta api sejam di laluan utama.

Sementara itu, pemandu kereta api di kesatuan Aslef akan mogok selama 24 jam selang sehari.

Tindakan Aslef pada hari Khamis akan menimbulkan lebih banyak gangguan, tanpa kereta api langsung merentasi beberapa daripada 15 pengendali tempat pemandu mogok, termasuk Southeastern, Thameslink, Avanti dan TransPennine Express.

Mogok minggu ini berlaku selepas tiga minggu tindakan perindustrian yang menjejaskan teruk laluan kereta api sepanjang tempoh perayaan, termasuk larangan lebih masa yang berakhir pada malam Isnin melibatkan melanda pengendali kereta api tertentu.

Tindakan terbaharu itu berlaku tanpa penyelesaian segera kepada pertikaian lama mengenai gaji, pekerjaan dan keadaan kerja.

Kesatuan mendakwa pada hari Isnin bahawa syarikat kereta api “berputus asa” terhadap pengendalian kerajaan dalam pertikaian gaji, dengan Perbendaharaan kini mengawal dengan berkesan penyelesaian yang boleh dibuat. – Agensi