Wan Rosdy Wan menyampaikan kepada salah seorang penerima daripada Majlis Penyerahan Wang Ihsan Banjir daerah Kuantan kepada 206 ketua isi rumah (KIR) yang terlibat dengan bencana banjir di Sekolah Kebangsaan Pelindung, Kuantan hari ini.

KUANTAN – Peruntukan sebanyak RM27 juta kepada negeri Pahang bagi mengurangkan masalah banjir dalam jangka masa pendek telah diluluskan oleh Kerajaan Pusat.

Menteri Besar, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail, peruntukan tersebut akan digunakan bagi projek yang tidak membabitkan kos tinggi seperti kerja mendalamkan sungai dan melebarkan longkang.

Para penerima Bantuan Wang Ihsan berkongsi pengalaman menjadi mangsa banjir kepada Wan Rosdy Wan Ismail

Menurutnya sepanjang tempoh Monsun Timur Laut yang berlaku baru-baru ini, tujuh daerah di Pahang membabitkan Lipis, Jerantut, Raub, Temerloh, Bera, Kuantan dan Pekan terkesan banjir walaupun tidaklah seteruk di negeri lain.

“Saya membuat permohonan kepada kerajaan Pusat dan bertemu dengan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dengan memaklumkan kerja jangka masa pendek yang perlu diselesaikan berkaitan banjir.

“Justeru kerajaan Pusat menyalurkan RM27 juta kepada kerajaan negeri dan kita akan menggunakan peruntukan sebaik mungkin untuk membantu mengurangkan masalah banjir di Pahang,” katanya.

Wan Rosdy berkata demikian ketika ditemui media pada Majlis Penyerahan Wang Ihsan Banjir Daerah Kuantan kepada 206 ketua isi rumah (KIR) yang terlibat dengan bencana banjir di Sekolah Kebangsaan Pelindung di sini hari ini.

Seramai 802 KIR yang berpindah ke pusat pemindahan sementara (PPS) menerima Bantuan Wang Ihsan (BWI) itu sebanyak RM1,000 setiap keluarga.

Shahar Abdullah mewakili Menteri Besar Pahang menyampaikan sumbangan kepada sebahagian penerima

Hadir sama, Ahli Parlimen Paya Besar, Datuk Mohd Shahar Abdullah.- MalaysiaGazette