Bongkah ais yang terpisah dari Antartika. foto NASA/REX/Shutterstock

SYDNEY – Ais Antartika yang mencair dengan cepat menyebabkan arus dalam perlahan secara dramatik dan boleh memberi kesan buruk kepada iklim.

Antartika adalah gurun ais terbesar dunia, meliputi kira-kira 98% daripada kawasan itu. Ia juga mempunyai lapisan ais terbesar dunia dan juga takungan air tawar terbesar.

Aliran air dalam yang memacu arus lautan boleh menurun sebanyak 40% menjelang 2050, kata satu pasukan saintis Australia.

Arus membawa haba penting, oksigen, karbon dan nutrien ke seluruh dunia.

Penyelidikan sebelum ini mencadangkan kelembapan dalam arus Atlantik Utara boleh menyebabkan Eropah menjadi lebih sejuk.

Kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Nature, juga memberi amaran bahawa kelembapan boleh mengurangkan keupayaan lautan untuk menyerap karbon dioksida dari atmosfera.

Laporan itu menggariskan bagaimana rangkaian arus lautan bumi sebahagiannya didorong oleh pergerakan ke bawah air masin yang sejuk dan padat ke arah dasar laut berhampiran Antartika.

Tetapi apabila air tawar dari penutup ais mencair, air laut menjadi kurang masin dan padat, dan pergerakan ke bawah menjadi perlahan.

Arus laut dalam ini, atau “terbalikkan”, di hemisfera utara dan selatan telah agak stabil selama beribu-ribu tahun, kata saintis, tetapi ia kini terganggu oleh iklim pemanasan.

“Model kami menunjukkan jika pelepasan karbon global berterusan pada kadar semasa, maka pembalikan Antartika akan perlahan lebih daripada 40 peratus dalam 30 tahun akan datang – dan pada trajektori yang kelihatan menuju keruntuhan,” kata Ketua Kajian, Profesor Matthew England, seorang ahli oseanografi di Universiti New South Wales.

Kajian Atlas 2018 mendapati sistem peredaran Lautan Atlantik adalah lebih lemah berbanding selama lebih daripada 1,000 tahun, dan telah berubah dengan ketara dalam tempoh 150 tahun yang lalu. – Agensi