menghendap banduan hukuman mati bunuh diri Azalina jawatan
Azalina Othman Said

KUALA LUMPUR – “Kenapa Azalina perlu letak jawatan? Apakah kesalahan yang telah dia lakukan?

“Dua ahli Parlimen, seorang dari UMNO (Tenggara) dan seorang dari Bersatu (Tasek Gelugor) bertanyakan Azalina di Parlimen mengenai status siasatan terhadap Nazlan (Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali)

“Azalina kemudian menjawab bahawa SPRM telah pun menghantar kertas siasatan kepada AG (Peguam Negara) dan juga menulis kepada Ketua Hakim Negara berhubung kemungkinan pelanggaran di bawah Kod Etika Hakim 2009 dalam Perlembagaan Persekutuan.

“Memandangkan maklumat ini kini berada dalam domain awam dan mungkin berguna untuk semakan Najib (Datuk Seri Najib Razak) yang akan datang, peguam Najib kemudiannya menulis kepada SPRM, Peguam Negara dan kepada Menteri Undang-undang untuk pengesahan dan untuk salinan laporan SPRM.

“Mungkin menyedari tarikh semakan yang akan datang, Azalina, sebagai Menteri Undang-undang dan Reformasi Institusi, telah memainkan peranannya dalam menegakkan keadilan dengan menjawab peguam Najib dalam surat mudah dua muka surat mengesahkan apa yang sudah berada dalam domain awam berdasarkan jawapan Azalina di Parlimen,” kata pemerhati politik, Lim Sian See.

Jelas beliau, bagaimanapun, Datuk Seri Azalina Othman Said tidak menghantar salinan laporan SPRM kepada peguam Najib, sebaliknya meminta mereka mendapatkannya daripada SPRM.

Surat SPRM rumus Nazlan langgar kod etika hakim sahih – Peguam

Justeru, soalnya, di mana kesalahan yang dilakukan oleh menteri undang-undang itu.

Hujahnya lagi, patutkah Azalina tidak menjawab soalan ahli Parlimen di Dewan Rakyat atau wajarkah Azalina tidak menjawab peguam Najib memandangkan semakan akan datang untuk mengesahkan perkara yang sudah ada dalam domain awam.

Lantaran itu, Sian See mendakwa bekas Pengasas bersama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Datuk Dr Rais Hussin Mohamed Ariff dan bekas Presiden Majlis Peguam Malaysia, Ambiga Sreenevasan dan geng telah salah faham kerana telah fokus pada soalan yang salah.

Beliau mengulas kenyataan Rais yang mahu Azalina melepaskan jawatan kerana menunjukkan sikap berat sebelahnya terhadap Najib yang disabitkan kesalahan yang melakukan kes kleptokrasi terbesar di dunia.

Dakwa Rais, apa yang Azalina lakukan sekarang hanya membuat apa yang patut dilaksanakan oleh ahli politik, justeru katanya, menteri undang-undang itu patut letak jawatan dan berjuang untuk Najib.

Azalina dilaporkan berkata, siasatan ke atas Hakim Nazlan oleh SPRM menyimpulkan beliau telah melanggar Kod Etika Hakim dan mempunyai konflik kepentingan semasa mengetuai kes SRC International.

Ini berdasarkan salinan laporan penemuan SPRM bertarikh 20 Februari yang dipanjangkan oleh agensi itu kepadanya untuk menjawab surat peguam Najib pada 15 Mac lepas.

Difahamkan peguam Najib telah membangkitkan pertanyaan adakah SPRM telah menulis kepada Ketua Hakim Negara, Tun Maimun Tuan Mat untuk mengesyorkan supaya prosiding tatatertib dimulakan terhadap Nazlan berhubung pengendaliannya dalam kes SRC.

Dalam surat itu juga, firma guaman berkenaan bertanya sama ada SPRM pada dasarnya membuat kesimpulan bahawa Nazlan melanggar Kod Etika Hakim dan mempunyai konflik kepentingan.

Azalina dalam surat ketika membalas surat itu dilaporkan berkata, pihaknya bersetuju bahawa telah berlaku pelanggaran Kod Etika Hakim dan percanggan kepentingan oleh Hakim Nazlan ketika mengendalikan kes tersebut.

Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri Zaharah Ibrahim dilantik sebagai Hakim Besar Malaya yang baharu.

Mengulas lanjut, Sian See berkata, soalan yang sepatutnya difokuskan oleh Rais dan Ambiga ialah mengapakah Tan Sri Zaharah Ibrahim dilantik secara unilateral oleh Tun Dr Mahathir Mohamad (mungkin atas nasihat Tommy Thomas) pada Jun 2018 sedangkan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman (JAC) tidak mengesyorkan sesiapa untuk jawatan Hakim Besar Malaya.

Adakah ini tidak melanggar akta JAC 2009?, soalnya.

Tambahnya, mengapakah tugas pertama Zaharah selepas dilantik adalah menggantikan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohd Sofian Abd Razak dengan Nazlan walaupun beliau mempunyai pengalaman kes jenayah sifar.

Jika laporan SPRM betul dan terdapat tiga lagi hakim yang menolak untuk mengambil alih daripada Hakim Sofian sebelum Nazlan bersetuju, persoalannya mengapa hakim-hakim enggan.

“Ingat bahawa hakim sepatutnya ditugaskan secara rawak untuk mana-mana kes dan tidak didekati untuk mengambil alih sesuatu kes.

“Hakim juga tidak boleh menolak mengambil alih sesuatu kes secara persendirian tetapi mesti menawarkan untuk menarik diri di mahkamah terbuka jika mereka rasa mereka tidak sesuai.

“Adakah ini tidak menunjukkan atau menimbulkan cadangan besar bahawa Forum/Hakim membeli-belah telah berlaku dalam kes SRC Najib?,” soal beliau.

Jadi, kata Sian See, Rais dan Ambiga sepatutnya bertanya soalan-soalan ini yang menjejaskan kesahihan sistem keadilan kita dan tidak cuba menyalahkan Azalina yang hanya menjalankan tugasnya. – MalaysiaGazette

Ambiga dakwa siasatan terhadap Nazlan melangkaui bidang kuasa SPRM