Foto: JBPM

KUALA LUMPUR – Satu kejadian tanah runtuh berlaku di hadapan pintu masuk Akademi Pencegahan Rasuah Malaysia (MACA) di Jalan Duta, di sini, hari ini.

Dalam kejadian jam 1.54 tengah hari tadi sebuah pondok kawalan di akademi milik Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) itu runtuh.

Bagaimanapun, 76 mangsa yang berada dalam bangunan berhampiran tidak mengalami sebarang kecederaan dan dipindahkan ke tempat yang selamat.

Sementara itu, Komander Operasi Kanan Bomba Kuala Lumpur, E. Yogeswaran berkata, Pusat Gerakan Operasi Kuala Lumpur pihaknya menerima panggilan kecemasan dari Balai Sentul pada jam 13:54 tengah hari dan menggerakkan pasukan operasi
jentera dari BBP Sentul dengan kekuatan anggota seramai 8 pegawai bomba lain-lain pangkat.

“Setibanya jentera bomba dilokasi kejadian terdapat tanah runtuh di hadapan pintu masuk akademi SPRM, dan meruntuhkan sebuah pondok kawalan,” katanya dalam kenyataan.

Tambah beliau, keluasan tanah runtuh dianggarkan 100×120 kaki persegi (kp) membabitkan 76 mangsa yang terdiri daripada 36 lelaki dan 40 wanita.

Menurut Yogeswaran, kesemua mangsa telah diarahkan keluar dari bangunan dan mereka tidak mengalami sebarang kecederaan serta dipindahkan ditempat yang selamat. – MalaysiaGazette